300 besøkte Mostun

Anslagsvis 300 personer besøkte åpningen av Mostun natursenter på søndag. – Utrolig kjekt og inspirerende, oppsummerte styreleder i Naturvernforbundet, Eirin Hivand Haneberg etter tre hektiske timer. Natursenteret holder åpent hver søndag fram til jul.

Den offisielle åpningen ble foretatt av park- og veisjef Torgeir Esig Sørensen. I sin åpningetale uttrykte han stor glede over at Mostun kan bli et samlingsted for organisasjonene og ikke minst for byens naturinteresserte publikum. – Mosvatnet er Stavangers viktigste naturområde, og fortjener et natursenter, fastslo Sørensen før han avduket en egn fotoutstilling om Mosvatnet laget av forfatteren og naturfotografen Roy Mangersnes.

Det var ikke bare utstillingene som engasjerte gjestene. Også salgsbordet slo an. Fuglekasser, kalendere, bordbrikker og bøker gikk unna i stort monn. Enkelte av de mest populære artiklene ble utsolgt i løpet av et-par timer.

Etter pangstarten på søndag ser vi fram til fortsettelsen. Det blir åpent hver søndag til og med 18 desember, fra kl.12  til 15.

Bildetekst:

Forfatter og naturfotograf Roy Mangersnes fortalte om sitt arbeid med å dokumentere Mosvatnets enestående fugle- og dyreliv. Resultatene har han vist i en ny praktbok om Mosvatnet og Stokkavatnet.