Denne skremmer vettet av kråkene

Kråkene søker til urbane områder, der sjansene er minimale for å møte nattens fryktede jeger, hubroen. Det er grunnen til at kråkene elsker Mosvatnet, fastslo Øyvind Gjerde på det siste av fem foredrag på Mostun natursenter i går.

Mosvatnet ligger midt i en by. Det misliker hubroen. Den går aldri inn i urbane områder med mye lys og tekniske innstallasjoner. Det vet kråkene. Derfor søker de til oppholdsområder kloss ved byer og tettsteder eller til den «ytterste nakne ø» som Raunen ved Kvassheim. Også slike steder er uegnete jaktområder for den nattaktive  hubroen, kunne kråkeekspert Øyvind Gjerde opplyse til en stor og interessert forsamling. 39 tilhørere fylte salen på Mostun, og markerte avslutningen på en særdeles vellykket foredragsserie i høst.

Fasit for fem foredrag  viser i alt 166 tilhørere som er et gjennsomsnitt per foredrag på 33 tilhørere. Det er Naturvernforbundet som arrangør så fornøyd med at vi allerede nå kan love ny foredragsserie til neste år. Og kanskje blir det invitert til nye foredrag før den tid. Følg med på våre nettsider, sosiale medier og i Rygjavern.