Første undervisning på Mostun natursenter – en knallsuksess!

Undervisningen av skoleklasser på Mostun natursenter er i gang. To 7. klasser fra Tjensvoll skole fikk forrige uke teste opplegget “Mosvatnet på vinteren”. Både lærer og elever var svært fornøyde. “Det var kjempegøy! Det beste jeg har vært med på!!” mente en av elevene.

Elevene fikk lære hva som skjer med naturen og et utvalg av artene som bor ved Mosvatnet på vinteren. Begeistringen var stor da naturveilederen kunne avsløre at en koloni dvergflaggermus faktisk overvintrer i veggen til natursenteret. Etter en forelesning inne ble alle elevene med ut for å leke detektivleken, og på den måten få bruk for det de til da hadde lært. Oppgaven var å finne ut hvilke dyr som overvintrer hvor. I tillegg skulle de lete etter spor for å avsløre hvilke treslag som vokser i området, selv om det er vinter og trærne mangler blader. Engasjerte elever løp rundt med laminerte blader i jakten på riktig treslag. Aktiviteten som slo best an var nok allikevel fuglebingoen. Hver elev ble utstyrt med kikkert og et bingobrett med bilde av ulike fugler. Ivrige elever fulgte oppmerksomt med på fuglene som besøkte fuglematestasjonen og mange fikk fire på rad og kunne dermed stolt si bingo.

Undervisningsopplegget Mosvatnet på vinteren er utviklet for elever fra 5. til 7. trinn og vil være et tilbud til skolene i Stavanger etter jul.