Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.

Forslaget om en supplerende nasjonalparkplan i 2020 ble fremmet av  Lars Halbrekken, Arne Nævra og Kari Elisabeth Kaski (alle SV) og Tore Storehaug fra Kr.F. Forslaget fikk i tillegg støtte fra Arbeiderpartiet og MDG. Men flertallet i komiteen bestående av H, Frp, Sp og V avviste forslaget.

SV og Kr.F foreslo at det skal igangsettes arbeid med en supplerende nasjonalparkplan som skal legges fram for behandling i 2020. I representantforslaget er både Østmarka og Preikestolen særlig framhevet som aktuelle nasjonalpark-kandidater. Planen bør også ta stilling til om enkelte områder som i dag er vernet som landskapsvernområder skal omgjøres til nasjonalpark. Her er nevnt Setesdal Vesthei – Ryfylkeheiene landskapsvernområde som enkelte lokale krefter mener bør bli nasjonalpark.

I forslaget blir det vist til nasjonalparkplanen fra 1993 som er fullført og der det i etterkant viser seg at planen ikke dekker alle verdifulle naturtyper godt nok. Derfor mener SV og Kr.F.  det er behov for en ny supplerende nasjonalparkplan.

Forslaget er ikke av ny dato. Det ble reist av Naturvernforbundets landsmøte i Hamar i 2011. Da var forøvrig Lars Haltbrekken forbundets styreleder.

Men det er «von i hangande snøre» likevel. Flertallet i komiteen, H,Frp, Sp og V, viser til tidligere vedtak der det heter:

«Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener at behovet for eventuelt nye nasjonalparker utover de som er opprettet, ikke vil være av et slikt omfang at det er behov for en ny egen nasjonalparkplan.

Disse medlemmer mener at lokalpolitisk tilslutning er en forutsetning for å starte en verneplanprosess med sikte på å opprette eventuelt nye nasjonalparker.»

Videre at:

«Disse medlemmer mener at det totale omfanget av behov for nytt vern bør sees under ett, og vurderes som del av prosessen med en fylkesvis gjennomføring av eventuelt suppleringsvern for å dekke opp mangler i dagens verneområder.»