Kråkefyr får oppmerksomheten fyret opp for kråker

Kråkesafari er et ord du sikkert hverken har hørt eller lest. Det høres nok litt rart ut. Slik som det dog ofte er med naturen, er det mye som kan oppdages for de som har øynene med seg. Bli med og se himmelhvelvingen tekkes av gråsorte vinger!

Kråka er en sagnomsust fugl. Når den da på vinterstid fyller luften over Stavanger i enorme flokker, kan det bli litt uhyggelig for folk. Hvor kommer de fra? Hva slags ærend er de ute på? Hvorfor dekker de trærne ved Mosvatnet med sine mørke silhuetter? På Mostun kan du få svar på disse spørsmålene, og flere, av en som har studert dem i mange år.

I løpet av nyåret 2015 tar kråkeekspert Øyvind Gjerde besøkende med ut på morgenkvisten for å se fuglene gjøre seg klar for dagen. Når det lysner våkner kråkene til live og lager etter hvert et voldsomt leven. Så tar de til vingene og spres for alle vinder. Det er en utrolig opplevelse!

Når trærne står tomme får besøkende komme inn i varmen og høre på foredrag om kråkene de nettopp fikk hilse god morgen til. Vi har hatt besøk fra flere skoleklasser, med elever fra Kongsgård, St. Olav, Gosen og Kannik. Opplegget begynte i slutten januar, og vi har allerede hatt 235 besøkene som har kommet og hørt om Øyvinds fascinerende oppdagelser!

Øyvind tar med seg en klasse videregående elever ut for å se på kråkene.

Heldigvis må en ikke sette av morgenen for å få et innblikk i kråkenes liv. Onsdag 18. februar arrangerer Mostun kråkesafari på kveldstid. De som kommer vil få komme nært inn på kråkene når de setter seg til for natten og krangler om de beste plassene i trærne ovenfor. Øyvind blir selvsagt også med for å fortelle om det som skjer. Etterpå samles vi ved Mostun for utekino og kafé. Mer info om arrangementet kommer snart!

Øyvind har talt kråkene selv. Hvor mange finnes i dette éne treet, tro?

Foto: Erlend Berne