Krever nullvekst i oppdrettsnæringen i Rogaland

Naturvernforbundet i Rogaland vedtok på årsmøtet følgende uttalelse om fiskeoppdrett i Rogaland.

«Naturvernforbundet i Rogaland er bekymret over den negative miljøpåvirkningen norsk oppdrettsnæring har på økosystemet i de rogalandske fjordene.

Et flertall av norske politikere og fiskeoppdrettere har som mål å femdoble produksjonen innen 2050. Dersom dette målet blir nådd ved bruk av dagens produksjonsform i åpne merder, vil det med overveiende sannsynlighet få svært negativekonsekvenserfor miljøet.

Lakselus og rømt oppdrettsfisk er flere steder langs kysten en klar trussel mot sårbare bestander av sjøørret og villaks. Økende resistens hoslakselus tvinger produsentene til enda hardere og eksperimentell bruk av avlusningskjemikalier for å komme under Mattilsynets tillatte lusegrenser.

Et mangelfullt lovverk gjør at brønnbåtene som står for avlusningen står fritt til å dumpe kjemikalierestene sine rett i fjorden, noe som igjen går hardt ut over annet marint liv i nærheten av anleggene. Det er også en økende bekymring for at høsting avrensefisk ikke erbærekraftig.

De årlige rømmingstallene går ikke ned –og konfliktene mellom oppdrettsanlegg og andre brukere av kystområdene øker.

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Rogaland krever at det ikke godkjennes flere oppdrettsanlegg i Rogaland, med mindre det benyttes lukkede anlegg eller anlegg som beviselig ikke gjør skade på miljøet.»

Uttalesen ble enstemmig vedtatt av årsmøtet og sendes til fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og politiske partier i Rogaland Fylkeskommune.