Møt Mangersnes på Mostun

Hver søndag fram til jul har du mulighet til å kjøpe en signert utgave av Roy Mangersnes´bok om Mosvatnet og Stokkavatnet. Den prisbelønte naturfotografen fra Stavanger har laget en fotografisk hyllest til de to mest populære naturområdene i Stavanger. Møt Roy på Mostun natursenter hver søndag fra kl. 12 til kl. 15.

Roy Mangersnes

Det er sagt og skrevet mye om Mosvatnet. Men ingen har så langt forsøkt seg på en fotografisk hyllest av Mosvatnet. Det har Mangersnes gjort med stort hell. I høst har han utgitt boka ”Mosvatnet og Stokkavatnet – en guide til fugler og dyr”. 208 sider med lekre bilder fra Stavangers mest artsrike naturmiljøer.

Roy har vokst opp med Mosvatnet og Stokkavatnet. Det var kanskje der naturinteressen hans  ble vakt og som førte til biologiutdanning ved NTNU i Trondheim. Vi aner at kunnskapen han ervervet om dyrs adferd og livsmiljø er grunnleggende for Roys fotografiske credo.

For det er miljøbildene som først og fremst imponerer. Her er trolske, maleriske stemninger som man skulle tro var hentet fra helt andre og ”villere” steder. Men så er det altså fra urbane  Mosvatnet. Bildene forteller  oss at den ufriserte, tette og  varierte strandvegetasjonen i Mosvatnet ikke bare er viktig for det biologiske mangfoldet. Den er også full av inntrykk og flotte opplevelser for oss tilskuere. Om vi bare evner å stoppe opp og se.

Boka til Roy er en viktig påminnelse om at Mosvatnet og Stokkavatnet er unike naturskatter som Stavanger må ta godt vare på. Slik sett er boka et sterkt og godt innlegg i debatten om utviklingen av Mosvatnet. Roys bok bør overbevise alle om at det viktigste er å ta vare på naturverdiene framfor å urbanisere og tilrettelegge Mosvatnet og Stokkavatnet.

Bildetekst:

Høstens gavebok for alle venner av Mosvatnet.