Naturseier med bismak

Fylkestinget har sagt sitt: Et bredt flertall bestående av Ap, H, Frp og SV har parkert planene om bygge fem bruer mellom Fisterøyene. Prislappen på 1,3 milliarder ble for drøy.

I den politiske kampen om Fisterøyens framtid, er det ikke naturverdiene som har stått øverst på agendaen. Det aspektet har vært fraværende. Debatten har dreid seg nær sagt utelukkende om økonomi. Så kan  man spørre seg om bruene ville blitt vedtatt om de lot seg bygge til en atskillig lavere pris. Svaret er mest sannsynlig ja.

Men vi gleder oss okke som. Vedtaket er en seier for alle som er opptatt av å ta vare på det fantastiske natur- og kystkulturlandskapet som  fortsatt er rimelig intakt  i Ryfylkebassenget. Til glede for alle som verdsetter det frie friluftslivet, og det gjelder langt flere enn «de med 25 meter høye båtmaster» for å sitere en herværende Venstre-ordfører.

I et fylke der naturområdene bygges ned i rasende fart, er det all grunn til å feire at en så viktig og sentral del av kystnaturen blir  vernet. For det er neppe noen som lenger tror at bru- og vegprosjektet noen gang blir tatt fram fra skuffen. Sauøy forblir det den var tiltenkt i 1973 da øya ble sikret for friluftslivet i et «evighetsperspektiv».

Det er mange gode krefter som har stått på naturens side i slaget om Fisterøyene. En særlig honnør går til båtfolkets utrettelige og entusiastiske talsmann, Frode Sjøthun fra Seilforeningen av 1928. Når Finnøy-ordfører Gro Skartveit snakket om «sterke motkrefter» var det antagelig båtfolkets hærfører hun hadde i tankene.

Vel blåst gode naturvenner!