Ny sjef i Naturvernforbundet

Maren Aschehoug Esmark (38) blir fra høsten ny generalsekretær i Naturvernforbundet. Hun overtar etter Jan Thomas Odegard.

Maren har lang erfaring fra naturvern, både fra WWF hvor hun jobbet i mange år og de senere år som seksjonsleder hos Fylkesmannens miljøvernavdeling i Oslo og Akershus. I WWF jobbet hun mye med fiskeri, oppdrett og kampanjen for å bevare Lofoten og Vesterålen oljefritt. Esmark har mange års ledererfaring og kjenner miljøforvaltningen i Norge godt.

Generalsekretæren har ansvaret for en stab på rundt 35 personer i Naturvernforbundets sekretariat. I tillegg jobber generalsekretæren tett med den valgte ledelsen i Naturvernforbundet gjennom både landsstyret og sentralstyret.

– Vi er veldig glade for å få Maren med på laget. Hun har gjennom mange år bygget seg opp en betydelig kompetanse på miljøfeltet som Naturvernforbundet og miljøkampen vil nyte svært godt av, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Maren Esmark er gift, har to barn og er bosatt i Oslo. Hun kommer opprinnelig fra Asker og er utdannet naturforvalter fra Landbrukshøgskolen / University of Stirling i Skottland.

Hun tiltrer som generalsekretær 20. august.