Plastsøppel fra Ryfast flyter i rogalandsfjordene

Naturvernforbundet reagerer kaftig på at Statens vegvesen ulovlig har forurenset fjordene i Rogaland.

Over store deler av Rogaland har det blitt observert mengder med plastfiber: I sjøen, på strender og på svaberg. Plasten kommer fra Ryfast-utbyggingen og er ulovlig dumpet.

Nå er det stor fare for at både fisk, fugl og andre dyr anser denne plasten som mat og mister livet eller får store indre skader.

Problemet er at plastfiber blir brukt som armering i betongen som blir sprøyta på fjellet når Statens vegvesen skal sikre tunnelen for ras. Noe av denne plastfiberen faller ned på bakken og havner i massen som blir sprengt, og senere dumpet ut i sjøen sammen med resten av steinen. Statens vegvesen har tillatelse fra Fylkesmannen til å dumpe plasten i sjøen – mot at den blir samlet opp. Det har vegvesenet altså ikke klart, og nå flyter det med Ryfast-plast i hele Rogaland. Både Naturvernforbundet og lokale medier har fått flere meldinger fra bekymete rogalendinger.

Naturvrforbundet mener dette er en svært alvorlig sak, og vil ta i bruk nødvendige virkemidler for å passe på at plasten blir ryddet opp og at dette ikke skal skje igjen.

Har du tips i saken, kan du enten ringe daglig leder Håkon Fossmark på telefon 905 52 579 eller sende epost til rogaland@naturvern.no.

Du kan også lese om saken i Stavanger Aftenblad, hvor Naturvenforbundet er skuffet over nok en miljøskandale i Ryfast-prosjektet. Tidligere har også verdifull skog blitt hugget ned, og Ørnasteinen har blitt knust i fillebiter.