GetImage

Ryfast sprenger Motorveien

18.10.2011

Realisering av Ryfast og "transportkorridor vest" vil føre til 6-felts motorvei forbi Schancheholen og Saksemarka og ny fire-felts vei gjennom Kvernevik og Nord-Sunde. Mon tro hva dette vil koste og hvilke langsiktige konsekvenser det vil ha for folkehelse, miljø, trivsel og forbruk av arealer, spør transportplanlegger Hans Magnar Lien i en e-post til Venstrepolitiker Helge Solum Larsen.

Side 9 buss

Ta bussen til naturen

11.09.2011

Hva med å ta bussen neste gang du skal ut på tur? Faktisk er det enkelte turer som blir bedre med buss fordi du slipper å gå tilbake samme vei for å hente bilen. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening har laget fem turforslag med bruk av buss og båt på Nord-Jæren.

Buss

Stavanger midt på treet

29.08.2011

Stavangers transportpolitikk er lite fremtidsrettet, og viser ingen miljøsatsing over gjennomsnittet. Det mener Naturvernforbundet etter å ha vurdert byens innsats på arealbruk og transport knyttet til Framtidens Byer-prosjektet.

Bare bybane er godt nok

25.10.2009:

Naturvernforbundet avviser bussbaserte løsninger som alternativ til bybane på Nord-Jæren. All internasjonal erfaring viser at banebaserte løsninger er langt å foretrekke. Forbundet støtter dermed hovedkonklusjonen i KVU-arbeidet for Transportsystemet på Jæren som Rogaland fylkeskommune står bak.