Positive til sykkelstamveg

08.06.2009:

Naturvernforbundet støtter Vegvesenets arbeid med sykkelstamvegen mellom Stavanger og Forus. Det er viktig at stamvegen følges opp i det det øvrige sykkelvegnettet i byområdet slik at flere arbeidsreiser kan skje med sykkel istedet for med bil.

Stavanger best å bo i uten Ryfast

29.09.2008:

Stavanger kommune har nylig meldt seg inn i prosjektet "Fremtidens byer - byer med lavest mulig klimagassutslipp og godt bymiljø". Det første og beste miljøtiltaket Stavanger nå kan gjøre er å skrinlegge Ryfast, skriver Naturvernforbundets styreleder Eirin Haneberg Weyrauch et innlegg i Aftenbladet 25.09.08.

Eiganestunnelen betyr økt personbilbruk

29.09.2008:

Konsekvensutredningen for E39 Eiganestunnelen med kryssløsning på Tasta viser at kollektivtransportandelen reduseres til fordel for økt personbilbruk for kortere reiser. Dette er en helt uakseptabel situasjon som strider mot en rekke overordnede retningslinjer og politiske vedtak på alle plan, uttaler Naturvernforbundet. Forbundet mener kommunen må avvise planen.

Nei til ny vei ved Figgjoelva

16.05.2007:

Statens vegvesen skal utrede en ny tverrforbindelse mellom Jæren og E39. Ett av trasealternativene er ny vei langs sørsida av Figgjoelva, fra Foss Eikeland til Bråstein. Naturvernforbundet og Norges Jeger- og fiskerforbund mener alternativet er helt uspiselig og må forkastes.