Se så fint!

Så flott blir det når flinke fagfolk bygger mur med skikkelig løstein fra Rennesøy. Ikke bare er den nye terrassemuren og steintrappa fin, – den er også sikker og stabil.

Det var ikke mulig å restaurere den gamle muren. Fundamentet besto av ustabile jordmasser og steinene i muren egnet seg dårlig til løing. Det eneste som er gjenbrukt er de gamle skiferhellene.

Et annet stort framskritt er den nye stien i skråningen bak Mostun. Nå kan alle brukerne ta seg enkelt og trygt fram i skråningen på vei til eller fra hovedturveien rundt Mosvatnet. Når gjerdene rundt Mostun en gang blir fjernet, vil folk dessuten få en helt ny transportkorridor gjennom Mostun-hagen. Folkene fra Miljøahager har nemlig laget en ny gruslagt sti gjennom hagen, helt i samsvar med den opprinnelige stien vi kan se på bilder fra 1930-tallet.

Plenen i hagen blir ikke frøsådd i år fordi det er for vått og fordi vekstsesongen er på hell. Derfor vil gjerdene rundt plenen bli stående for å unngå tråkk i den planerte jorda. På søndagene åpner vi gjerdet slik at folk som vil besøke natursenteret kan bruke stien opp til huset.

Bildetekst:

En lenge etterlengtet gruslagt sti er nå på plass i skråningen bak Mostun.