Slukk lyset 28. mars

28. mars kl. 20.30 skal en milliard mennesker i over 70 land slukke lyset i én time for klimaet. Kampanjen heter Earth Hour og arrangeres av WWF, med et mylder av samarbeidspartnere verden over. Norge er med for første gang i 2009 og Stavanger er en av byene som deltar.

I tillegg til Stavanger deltar Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Kristiansand. Målet er en milliard deltakere globalt, og 1000 byer. Det høres mye ut, men det blir stadig mer realistisk. Ca 300 byer har meldt seg på til nå. Blant dem er mange av de største i verden. Noen eksempler: London, Mexico City, Beijing, Roma, Singapore, Chicago, Bogotà, Cape Town, Dubai, Hong Kong, Las Vegas, Istanbul, Moskva, Los Angeles…

Earth Hour er en verdensomspennende symbolsk markering. Alle med tilgang til en lysbryter har sjansen til å bidra. Kampanjen blir et felles, globalt og meget visuelt uttrykk for folks klimaengasjement – og et sterkt signal til verdens ledere om å ta ansvar for klimaet i skjebneåret 2009, da man skal forhandle fram en ny, global klimaavtale. Samtidig blir Earth Hour en påminnelse om sammenhengen mellom klimautfordring og energibruk.

Kommer til Norge
2009 blir første år Norge er med. Kampanjen oppsto i Sydney for to år siden, med to millioner deltakere. I fjor deltok 50 millioner mennesker i 370 byer og 35 land. I år er målet altså en milliard deltakere globalt, og én million i Norge. Tallet er høyt, men mulighetene er også gode: Til nå har vi fått ja til å delta fra sju store byer: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø, Kristiansand og Sandnes.

Vi har fått full støtte fra miljøvernminister Erik Solheim, kampanjen Klimaløftet og samarbeidsprogrammet Framtidens Byer. Hovedsamarbeidspartner på næringslivssiden er IKEA. Blant organisasjoner og nettverk har foreløpig blant andre LO, NHO, CARE, Rederiforbundet, Grønn Hverdag og Birkebeinerlauget meldt sin deltakelse, og en rekke bedrifter har sluttet seg til. Vi er i dialog med mange andre aktører – og flere blir det i de nærmeste ukene. Målet er at før kampanjedagen skal hele Norge være invitert.

Les mer om kampanjen her