Søndagsåpent og generasjonstur

På tvers av generasjoner ved Mosvatnet

910

Vi inviterer seniorer, barn og voksne til en spesiell aktivitetsdag ved Mosvatnet.

Gå i eget tempo og start hvor som helst rundt vannet. Snart kommer dere til en av de 7 postene med leker fra gamle dager, nærkontakt med detaljer i den rike naturen rundt vannet og historiske glimt. og ulike aktiviteter og da er det bare å bli med. En perferkt tur å ta med barnebarna, nabobarna og venner.

Start:
Hvor som helst rundt vannet. Tid: 12-15. Åpning av dagen markeres med lurspill ved Mosvangen camping kl 12.

Premiering av natursti.
Gratis å delta
Ingen påmelding

Aktivitetene langs naturstien:

• demonstrasjon og sjøsetting av «Coracles» – en båt med tradisjoner tilbake i steinalderen. Bygget med «lokale» råvarer. Test av båten?
  • stor iddisutstilling – iddiskonkuranse med mabliser – en gammel Stavangerlek fra hermitikkindustriens tid
  • nærstudie av fugler
  • hoppe med hoppetau, prøve rokkeringer, stylter, singleband, sjonglering og andre gamle leker
  • produksjon av hoppetau fra gamle dynetrekk
  • naturutstilling – vakre naturbilder fra Stavanger
  • pil og bue
  • utstilling av historiske bilder fra Mosvatnet og Stavanger
Fuglekikkerene

Arrangører:

Stavager Turistforening, Eldrerådet i StavangerStorhaug frivilligsentral , Tasta-Eiganes frivilligsentral og Hillevåg Hinna frivilligsentralSvithun husflidslag , Nasjonalforeningen for FolkehelseNorsk ornitologisk forening avd. RogalandNaturvernforbundet i Rogaland , Iddisklubben Norway Brand og Norsk barnemuseum i Stavanger .