Vant sak mot Jørpeland kraft

Etter flere års behandlingstid er det endelig klart at Jørpeland kraft må rette opp turstien ved Svortingsvatn.

unknown

Ved overløp har de siste årene ikke vært mulig å krysse dammen Jørpeland kraft har anlagt ved Svortingsvatn. For turgåere har det medført at elva da må krysses over en eksisterende bru ved Liarvatn, noe som fort blir en 1 1/2 times ekstra tur.

Saken har vært til behandling hos flere myndigheter siden 2011, men nå har Fylkesmannen i Rogaland endelig pålagt Jørpeland kraft å legge til rette for at turgåere kan krysse dammen også ved overløp. Det etter at NVE tidligere har avvist kravet fra Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet er glad for at turgåere endelig kan benytte området igjen og forventer at Jørpeland kraft setter i gang arbeidet umiddelbart.