Klage på brev/vedtak dat. 16.9.2025 om nekting av innsyn, ref: 2025/1-370
Som det framkommer av svaret, har kommunen organisert det slik at det er kommunalt eide selskaper, Myldr Energipark Fyresdal as og Fyresdal Vekst as, sistnevnte som 100% eier av førstnevnte, som har og har hatt kontakten med bl.a. EdgeConnex. Fyresdal Vekst as er igjen 100% eid av Fyresdal kommune. Myldr Energipark Fyresdal blir gjennom disse…
Vi viser til svar dat. 16.9.2025 på vårt innsynskrav Datasenter i Fyresdal – Del 4 der vi har bedt om innsyn/kopi av alle avtaler, møtereferat og e-poster mellom Fyresdal kommune og aktuelle tiltakshavere/datalagringsselskap, inkludert EdgeConneX som er involvert i saka.
Som det framkommer av svaret, har kommunen organisert det slik at det er kommunalt eide selskaper, Myldr Energipark Fyresdal AS og Fyresdal Vekst AS, sistnevnte som 100 % eier av førstnevnte, som har og har hatt kontakten med bl.a. EdgeConnex. Fyresdal Vekst AS er igjen 100 % eid av Fyresdal kommune. Myldr Energipark Fyresdal blir gjennom disse konstruksjonene et datterdatterselskap av kommunen.
I brevet dat. 16.9.2025 gis det avslag på innsyn i dokumenter som gjelder avtaler, møtereferat og e-poster mellom Myldr Energipark Fyresdal AS og EdgeConnex ved å henvise til at offentlighetslova § 2 bokstav c og d faller bort når selskapet driver næring i direkte konkurranse med og på samme vilkår som private, jf. § 2 andre ledd.
For oss framstår det som åpenbart at selskapet (Myldr Energipark Fyresdal AS) kun ivaretar kommunens ønske om å få etablert et datasenter i Fyresdal, ikke drive ordinær næringsvirksomhet. Dette understøttes av at ordfører er styreleder i begge selskaper. Olav Veum er for øvrig daglig leder i de samme selskapene.
Tilgjengelige regnskap for både Myldr Energipark Fyresdal AS og Fyresdal Vekst AS viser underskudd i alle tilgjengelige år (2021–2024 for Myldr). Så langt vi kan se, har ingen av selskapene betalt skatt i denne perioden. En vesentlig forutsetning for å kunne hevde en driver næringsvirksomhet, er at det over tid drives med overskudd. Tilgjengelige tall for nevnte periode viser det motsatte, hvert år.
Når det gjelder formålsparagrafen til Myldr Energipark Fyresdal AS (endret siste gang i foretaksregisteret 22.7.2022), står det:
«MYLDR – ENERGIPARK FYRESDAL skal bidra til utvikling av nye og framtidsretta arbeidsplassar i Fyresdal gjennom målretta utviklingsarbeid- og tilrettelegging for etablering av datasenter og tilgrensande verksemder i kommunen.»
Som det framgår, et verktøy for kommunen når det gjelder næringsutvikling i Fyresdal, ikke et selskap med formål selv å tjene penger.
Når det gjelder Fyresdal Vekst AS (tidligere Telemark Lys AS), framkommer et tilsvarende bilde: underskudd i alle årene fra 2020 til 2024 og dermed ingen skattebetaling. Ordfører er styreleder og Olav Veum daglig leder. Og et redskap for kommunen når det gjelder næringsutvikling med følgende formål:
«Vere ein reiskap til å fremje næringsutvikling og bulyst i Fyresdal kommune. Fyresdal Vekst AS kan fremje næringsutvikling og bulyst gjennom eigen aktivitet eller med eigarskap i industriselskap og andre selskap som naturleg høyrer inn under føremålet.»
Etablering av datasenter i Fyresdal er en sak av betydelig interesse for befolkningen i Fyresdal. Det dreier seg om tildeling og bruk av betydelige kraftmengder (kraft som er fellesskapets eiendom). Ringvirkningene vil kunne bli store og påvirke Fyresdalsamfunnet i uoverskuelig framtid dersom planene blir realisert. Etter vårt syn stiller dette særlig krav til åpenhet fra kommunen sin side og ikke minst demokratisk deltakelse i beslutningene. Begge deler synes fraværende i dette tilfellet.
I stedet begrunnes bl.a. krav om innsyn i viktige dokumenter med henvisning til at kommunens redskap (kommunalt eide selskaper) driver næringsvirksomhet. Det siste er i høyeste grad tvilsomt, jf. hva vi tidligere har skrevet om dette. I stedet får vi inntrykk av at organiseringen (bevisst eller ikke) er en måte å begrense allmennhetens legitime rett til demokratisk deltakelse og innsyn i viktige samfunnsspørsmål.
Avslaget påklages med ovennevnte begrunnelser.
mvh
Naturvernforbundet i Telemark
Helge Granlund
Tlf. 905 48 858
Ps. Innsynskravet ble sendt av Naturvernforbundet i Telemark. Brevet dat. 16.9.2025 er stilet til undertegnede som privatperson. Vi ber om at dette rettes.
Kopi: Statsforvalteren i Vestfold og Telemark