Skog, hogst og skogsbilveier

Vi Naturvernforbundet i Grenland har fått mange tips fra medlemmene våre i år. Flere av sakene har dreid seg om skog. Her er en av sakene: om spregningsarbeider ved skogsbilvei i skogen nord for Skien

privat bilde

Her sendte vi klage til Skien kommune og Statsforvalter, og lurte på hvordan slikt kunne tillates lngt inni skauen- for å anlegge skogsbilvei.

I svaret vi fikk heter det at klagen ble fremsatt etter fristens utløp. Å ja det stemmer nok, for ingen sted er slik informasjon offentliggjort for almennheten, og fordi naturvernforbundet ikke er part i saken. anerkjenner at Naturvernforbundet kan ha rettslig klageinteresse i forhold som ligger innenfor organisasjonens formål osv. Det siste er bra.

Den aktuelle saka ble avvist, bl.a. fordi kommunen mener «klagen er utløst av manglende innsikt i saken og foranledningen for arbeidet som er utført». Vanskelig å motsi da vi fortsatt ikke kjenner denne begrunnelsen.

Vi lærte imidlertid at det er landbrukskontoret som behandler saker, og at vi derfor må følge med om og når landbrukskontoret behandler saker om skogsbilveier og lignende.

Kan være vi kan gjøre en bedre jobb neste gang.