Energidebatt på Helgeland

Ordførerne på Sør-Helgeland gikk sammen og ba innbyggerne komme med innspill til hvilken kraftløsning regionen skal ha i fremtiden. Representanter fra Naturvernforbundet kom med tilsvar.

Gunn Sæther og Kjærand Torgersen i Naturvernforbundet Sør-Helgeland. Foto: Simon Aldra

Onsdag 26.juni ble det publisert et innlegg i Brønnøysunds avis hvor ordførerne på Sør-Helgeland uttrykte sin bekymring vedrørende kraftforsyningen til regionen i framtiden. Ordførerne mener bestemt at strømproduksjonen må økes for å gjøre det grønne skiftet mulig, samt for å ikke strupe næringsutviklingen i regionen. De folkevalgte avsluttet innlegget med å spørre innbyggerne hvordan de så for seg å løse problemet. Innlegget kan leses her.

Styremedlemmer i Naturvernforbundet på Sør-Helgeland tok oppfordringen, og sammen med medlemmer av fylkesstyret i Naturvernforbundet Nordland skrev de et svar til ordførerne på Sør-Helgeland som ble publisert i Brønnøysunds avis onsdag 3.juli. I tilsvaret ble kraftregnestykket til ordførerne gjennomgått og korrigert, og det ble presentert en rekke kunnskapsbaserte forslag til hvordan ordførerne kan gjøre regionen mer strømeffektiv i fremtiden. Et viktig punkt som ble løftet frem i innlegget er at politikerne ønsker mer strøm til å drive “grønn næring” og ønsker å være med på det grønne skiftet, men global og nasjonal statistikk viser imidlertid at den nye elektriske energien i all hovedsak går til økt totalt energiforbruk og ikke til å fase ut fossil energi. Man får dermed en situasjon hvor naturen bygges ned, uten at utslippene stagnerer. Kort sagt en løsning som ikke gagner noen, hvor strømforbruket øker samtidig som naturkrisen eskalerer. Det finnes dog mange veldokumenterte energieffektiviseringstiltak som kan forbedre kraftsituasjonen i regionen uten å gå på bekostning av naturen, presentert for ordførerne i tilsvaret som kan leses i sin helhet her

I etterkant av debatten har ordføreren i Brønnøy kommune invitert til et møte med representantene fra Naturvernforbundet Sør-Helgeland/ Nordland. Vi ser frem til et fruktbart møte, og er glad for at det er åpnet diskusjon om den fremtidige kraft- og energipolitikken på Helgeland.