• Nordland

planarbeid i Bodø Kommune

Innspill til sykkelplan

05.05.2017

Naturvernforbundet i Salten er glad for forslaget for sykkelveinettet i Bodø sentrum. Vi ser positivt på Vegvesenet og kommende Bypakke 2 sine sykkelprosjekter. Vi har følgende konkrete innspill til planen. Vi ønsker Rønvikveien prioritert, Snippen må bygges om,sykling skal være en del av grøntstrukturplanlegging. Vi har tilslutt noen innspill om tiltak som ikke krever anleggsmidler og overordnet planlegging men som likevel vil gi stor effekt.

Rein misfjord
ytring av Dag Neiden

Miljøbombe i Mistfjorden

25.04.2017

Med alle offentlige etater og Bodø kommunes velsignelse har oppdrettsselskapet GIFAS as fått tillatelse til å plassere et ordinært oppdrettsanlegg ved innløpet til Mistfjorden. At det er en miljøbombe er hevet over enhver tvil; næringssalter – fiskeavføring- tilsvarende kloakken fra over 30000 mennesker slippes direkte ut i fjorden. Næringssaltene gir en eksplosiv algevekst, og alger i forråtnelse vil forbruke oksygen slik alt liv i fjorden etter hvert vil kveles.

Mistfjorden
ytring av Dag Neiden

Miljøbombe i Mistfjorden.

15.04.2017

Oppdrettsnæringen har et økende omdømmeproblem. Det skyldes medisinbruk til sykdomsbekjempelse, lakselus, rømning, selvdød fisk i anleggene og forurensing av miljøet utenfor oppdrettsanleggene.

Miljøagenter strandrydder på Karlsøyvær
kronikk av Dag Neiden/Bjørn Barth Jacobsen

Plast på avveie

Problemet med plast på avveie har i den senere tid fått mer - og i høyeste grad fortjent - oppmerksomhet. Det toppet seg med nyheten om den døde hvalen som var full av plastavfall. Det begynner å gå opp for folk og politikere at plastavfall i sjøen er en miljøkatastrofe.