Vi støtter skolestreikerne

Nå har ungdommene lansert neste tidspunkt for skolestreik. Det blir fredag 24.mai! I hele landet. Vår nå velkjente Greta Thunberg har sågar vært i FN og talt til verdens politikere.  Hun ba dem ikke gjøre noe. Hun hadde simpelthen ikke tillit til dem. De har sett og vist om krisen og global oppvarming siden midten av forrige århundre. Men ikke handlet. Nå begynner håpet om å nå 1,5 gradersmålet å svinne hen.

Hva kan vi gjøre ? Greta Thunberg har sagt  “Når vi begynner å handle er det håp overalt. I steden for å se etter håp – se etter handling. Så vil håpet komme.”

Hvem skulle tro at det var en gammel konservativ imperialistisk stat som ble det første landet til å erklære klimakrise. Storbritannias parlament vedtok nettopp at verden har en klimakrise etter at organisasjoner som UK Student Climate Network (UKSCN) og klimaaktivister som Extinction Rebellion har streiket i flere uker. Nå følger også Irland etter og erklærer at vi har en klimakrise.

Vi kan i Bodø slå oss stolt på brystet. Vi var Norges første kommune som erklærte klimakrise. Dog med et beskjedent mål i klimaplanen. Bodø har satt målet til 60 % mens  byer som Tromsø, Stavanger og Bergen har allerede vedtatt å kutte 80-100 % av sine utslipp innen 2030. Kan vi si at noen håper og andre handler ?

I Norge har klimautslippene faktisk økt, det samme med utslipp i Bodø kommune og Nordland fylke. Nå trengs det en mobilisering. Vi må vise at vi tror på de varslene vi får og at vi tør å følge dem. Det er så enkelt å si at det er politikerne som må løse dette problemet. Vi flyr til Syden og til Oslo, vi kjøper og lar pengene få siste ordet når vi handler og selger. Til syvende og sist har vi sett at det eneste politikerne frykter er å ikke bli gjenvalgt.

Kunnskap om faren for global oppvarming har vært godt kjent siden 70-80-tallet. Forbrenning av kull, olje og gass sender lagret CO2 rett ut i atmosfæren. Dette ble vi fortalt ville skape klimaendringer, mer ørken, smeltende isbreer og havstigning. Denne kunnskapen har vi altså sittet på i over flere tiår, og så lite vi har gjort. Jeg bøyer meg i støvet for ungdommen og skjemmes.

Nå må vi voksne vise at vi støtter skolestreikene. Ta av din fritid. Sett bilen hjemme noen uker i sommer. Prøv sykkel eller buss. Skal du på ferie ta toget eller hurtigruta eller bli hjemme. Gjenoppdag perler i din egen kommune. Dra til Nordvika for å bade, sykle til Seines, ta hurtigruta til Lofoten eller gå på kino og spis ute med din familie. Vi har flotte nasjonalparker rett utenfor døra. Sykler du til Soløyvannet eller til Rønvikfjellet er du bare noen kilometer fra Sjunkhatten Nasjonalpark. Vi har natur rundt oss  så flott at folk reiser fra sør i Europa og helt fra Kina for å se den.

Noen ønsker seg sol. Kjør i lag med naboen til Sverige i stedet for å reise til syden. Ta toget til Danmark. Om du klarer kan du satse på fossilfri ferie. Begynn med en ukes livsstilsendring. Så kan du føle på hvordan det var. Ingen klarer å gjøre alt på en gang. Regjeringen må stoppe prøveboringer etter olje, investere massivt i grønn energi og bruke musklene som hovedaksjonær i Equinor til å stoppe utbygginger som utenfor Australia.

Vi av oss som ønsker å vise vår støtte til skolestreikene bør bruke av vår dyrebare fritid. Støtt gjerne skolestreiken, men lag også din egen. Når sommerferien begynner håper jeg at voksne stiller på torget og viser at de støtter ungdommen.  I Bergen planlegger nå en gruppe på facebook «De voksnes klimastreik». Den skal være 12. juni. Men jeg håper virkelig at vi kan klare det før det. Jeg siterer Greta en gang til «Når vi begynner å handle er det håp overalt. I steden for å se etter håp – se etter handling. Så vil håpet komme.”

Kaja Langvik-Hansen

Rolf Steen