Coop Mega og Eurospar best i Ørsta-konfirmantenes butikktest

Lørdag 22. oktober undersøkte Ørsta-konfirmantene dagligvarebutikkene og klesbutikkene i Ørsta.

De fant at

– Eurospar er den butikken som har flest rettferdige varer. – Coop Mega har best utvalg i økologiske varer. – Coop Mega er også den butikken som hadde flest miljømerkede produkter (Svanen)

Spar i Hovdeygda og Coop Prix kom middels godt ut av testen.

Rema og Kiwi-butikkene kommer ganske dårlig ut av testen, de har få eller ingen produkter som er miljømerket, økologiske eller som er rettferdige, dvs. merket med Max Havelaar.

I de undersøkte klesbutikkene, Cubus, Vistex, Jack and Jones, står det verre til.

Konfirmantene ville vite om butikkene kunne garantere arbeiderne som har sydd klærne hadde akseptable arbeidsforhold, at de ikke ble utnytta, gitt dårlig lønn eller om det var barn som hadde laget klærne.

Det var ingen av butikkene som på en overbevisende måte kunne avkrefte dette overfor konfirmantene. Cubus hadde best oversikt over hvor klærne er produsert, og framstår dermed også som den butikken som er mest troverdig når de hevder at arbeiderne har hatt gode arbeidsforhold.

Konfirmantene undersøkte også om butikkene fører klær som er merket med det europeiske miljømerket Blomsten. Når det gjelder miljømerka klær, var også her Cubus den eneste butikken som hadde dette. Konfirmantene fant der ulike barneklær med Blomsten.

Denne butikktesten har også vært gjennomført av konfirmantene i Ålesund og Skodje. Det er Møre bispedømmes ressursgruppe for miljø og rettferd som har utviklet butikktesten, og det var Kjersti Finholt fra Naturvernforbundet og Christian Øien fra Natur og Ungdom som sammen med diakon Knut Stave i Ørsta veiledet konfirmantene.

For spørsmål omkring undersøkelsen, kontakt Kjersti Finholt på telefon 92 29 97 38 / epost kjersti_finholt(a)adsl.no eller diakon Knut Stave på telefon 70 04 86 40 eller epost diakon(a)orstakyrkje.no.

Mer informasjon:

Kirkens engasjement for miljø og rettferd Initiativ for Etisk Handel (IEH)

Etisk forbrukernettverk

Max Havelaar – merkeordning for garantert god handel

Stiftelsen Miljømerking – om Svanemerket og Blomsten

Grønn hverdag

Debio – statlig godkjenning av økologiske varer

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom

Spørreskjema brukt i klesbutikker

Foredraget til Christian Øien fra Natur og Ungdom

Foredraget til Kjersti Finholt fra Naturvernforbundet