Coop Prix suveren vinner i konfirmantenes etiske butikktest på Åndalsnes

Mandag 12. desember undersøkte Grytten-konfirmantene utvalget av miljømerkede, økologiske og rettferdige varer i butikkene på Åndalsnes. De besøkte også klesbutikkene.

Konfirmantene gikk gjennom alle de tre butikkene og ga poeng basert på utvalg av miljømerkede, økologiske og rettferdige varer, samt betjeningens kjennskap til merkene.

Butikkene oppnådde så mange poeng:

Max Havelaar Svanemerket Ø-merket Totalt Coop Prix 0 12 27 39 Bunnpris 2 9 3 14 Rema 1000 1 8 3 12

Tilsvarende butikktester har også vært gjennomført av konfirmantene i Borgund, Skodje og Ørsta. Testvinner i Ålesund var ICA Maxi, i Skodje Coop Prix og i Ørsta Eurospar. Rema 1000 var testens taper også i Ålesund og i Ørsta.

Konfirmantene undersøkte også klesbutikkene Mia Bao, Cubus og Vero Moda. Her ville de vite om butikkene kunne garantere arbeiderne som har sydd klærne hadde akseptable arbeidsforhold, at de ikke ble utnytta, gitt dårlig lønn eller om det var barn som hadde laget klærne. Cubus hadde best oversikt over hvor klærne er produsert, og framstår dermed også som den butikken som er mest troverdig når de hevder at arbeiderne har hatt gode arbeidsforhold.

Konfirmantene undersøkte også om butikkene fører klær som er merket med det europeiske miljømerket Blomsten. Når det gjelder miljømerka klær, var også her Cubus den eneste butikken som hadde dette. Konfirmantene fant der ulike barneklær med Blomsten.

Det er Møre bispedømmes ressursgruppe for miljø og rettferd som har utviklet butikktesten, og det var Kjersti Finholt fra Naturvernforbundet og Mari Melbø Rødstøl fra Grønn hverdag som veiledet konfirmantene.

For spørsmål omkring undersøkelsen, kontakt Kjersti Finholt på telefon 92 29 97 38 / epost kjersti_finholt(a)adsl.no.

Mer informasjon:

Kirkens engasjement for miljø og rettferdInitiativ for Etisk Handel (IEH)

Etisk forbrukernettverk

Max Havelaar – merkeordning for garantert god handel

Stiftelsen Miljømerking – om Svanemerket og Blomsten

Grønn hverdag

Debio – statlig godkjenning av økologiske varer

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom

Skjema konfirmantene brukte til butikktesten