Coop Prix vant konfirmantenes etiske butikktest på Sjøholt

Tirsdag 10. januar undersøkte Ørskog-konfirmantene utvalget av miljømerkede, økologiske og rettferdige varer i Coop Prix og Bunnpris på Sjøholt.

Konfirmantene gikk gjennom begge butikkene og ga poeng basert på utvalg av miljømerkede, økologiske og rettferdige varer, samt betjeningens kjennskap til merkene.

Butikkene oppnådde så mange poeng:

Max Havelaar

Svanen

Ø-merket

Totalt

Bunnpris

2

8

3

13

Coop Prix

0

14

24

38

Selv om Coop Prix hadde langt flere økologiske og miljømerka varer, er det bare Bunnpris som har rettferdige varer merka med Max Havelaar. Ingen av butikkene er Svanemerket som butikk selv om de har noen Svanemerkede varer.

Tilsvarende butikktester har også vært gjennomført av konfirmantene i Borgund, Grytten, Skodje og Ørsta. Testvinner i Ålesund var ICA Maxi, på Åndalsnes og i Skodje Coop Prix og i Ørsta Eurospar.

Det er Møre bispedømmes ressursgruppe for miljø og rettferd som har utviklet butikktesten, og det var Kjersti Finholt fra Naturvernforbundet og Mari Melbø Rødstøl fra Grønn hverdag som veiledet konfirmantene.

For spørsmål omkring undersøkelsen, kontakt Kjersti Finholt på telefon 92 29 97 38 / epost kjersti_finholt(a)adsl.no.

Mer informasjon:

Kirkens engasjement for miljø og rettferd

Initiativ for Etisk Handel (IEH)

Etisk forbrukernettverk

Max Havelaar – merkeordning for garantert god handel

Stiftelsen Miljømerking – om Svanemerket og Blomsten

Grønn hverdag

Debio – statlig godkjenning av økologiske varer

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom