Den store klesbyttedagen kommer til Molde!

Bytt de gamle klesskattene du ikke lenger bruker – og få nye favoritter i retur samtidig som du sparer miljøet! Lørdag 22. april 2023  arrangeres Den store klesbyttedagen til Molde på Frivilligsentralen!

Naturvernforbundet i Molde, Frivilligsentralen og Husflidslaget i Molde samarbeider om å arrangere klesbyttedag i år.

Mange av oss har alt for mye klær allerede. Samtidig ønsker vi oss nye klær. Lørdag 22. april arrangeres det klesbyttefest på Frivilligsentralen klokken 11-15, for deg som vil fornye klesskapet på en miljøvennlig måte.

Klesbyttekonseptet er enkelt: Finn frem opp til syv hele og fine plagg fra bakerst i klesskapet. For hvert plagg du har med deg får du en kupong du bruker til å bytte til deg et nytt plagg som du faktisk har lyst til å bruke. Innlevering av klær skjer på Frivilligsentralen onsdag 19.4., torsdag 20.4. og fredag 21.4. mellom  kl 15-17.

– Vi vil gjøre det lettere å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Klesbyttedagen er noe alle kan være med på, som gjør det mulig å fornye garderoben uten at det produseres mer klær, sier prosjektleder for Den store klesbyttedagen Janne Gillgren i Naturvernforbundet.

Vi nordmenn kjøper 60 prosent mer klær enn for 15 år siden, og bruker dem halvparten så lenge. Enkelte plagg brukes faktisk så lite som 7-8 ganger. Kostnadene for det høye klesforbruket vårt, betales av billig arbeidskraft og av planeten vår. For hvert eneste plagg som produseres krever ressurser fra naturen. Produksjonen av bare én t-skjorte, krever tusenvis av liter vann.

– Hvis vi bytter klær får vi fornyet garderoben samtidig som vi reduserer behovet for å kjøpe nye klær. Dermed minsker vi både ressursforbruket og forurensingen. Faktisk kommer så mye som åtte prosent av de globale klimagassutslippene fra tekstilproduksjon – det er mer enn alle utslipp fra fly- og båttransport til sammen, sier Gillgren.

– Klesbytting er et hyggelig og enkelt miljøtiltak, og et godt alternativ til shopping, sier Torunn Haldorsen, Henny Hernes og Judith Hazes.

Etter mange år med klesbyttedager, kilovis av byttede klær og økt oppmerksomhet rundt problematikken, ser vi at klesbytting har en reell betydning. I fjor ble det arrangert 230 klesbyttedager over hele landet. Her fikk rundt 96 000 plagg ny eier.

Hvis vi legger til grunn at alle hadde kjøpt nye plagg i stedet for å bytte, bidro klesbyttedagen i Norge 2022 til å spare over 62 tonn kjemikalier, 576 tonn CO2 og over 121 millioner liter vann.