Det enkleste er ofte ikke det mest miljøvennlige.

Da konfirmanter i Møre og Romsdal skulle undersøke utvalget av miljøvennlige og rettferdige varer i matbutikker og klesbutikker, var det tydelig hvilke butikker som ikke prioriterer miljø. Rema 1000 kom desidert dårligst ut, godt fulgt av Bunnpris og Kiwi. På topp finner vi Coop Mega, Ica Maxi og Meny. Dette er tema for en artikkel i siste utgave av NaturVest, medlemsbladet til Naturvernforbundet på Vestlandet.

Butikktestene er en del av et undervisningsopplegg for konfirmanter om miljø, rettferd og forbruk. Med denne undersøkelsen får konfirmantene erfare hvordan vi som forbrukere kan gjøre bevisste valg i butikkene. Målet er å skape oppmerksomhet omkring og større etterspørsel etter miljømerkede, rettferdige og økologiske varer og dermed påvirke butikkene til å øke tilbudet.

Det er Møre bispedømmes ressursgruppe for miljø og rettferd som har tatt initiativ til konfirmantenes butikktest, her deltar blant annet Naturvernforbundet og Grønn hverdag. Også Natur og Ungdom deltok som veiledere på butikktestingen.

Butikkene fikk poeng for antall vareslag de fører med ulike varer. Denne tabellen er korrigert for å gi sammenlignbare tall for de ulike butikkene.

Max Havelaar

6

Rema 1000 Ørsta

7

På en del klesfabrikker rundt om i verden blir mange arbeidere utnytta og tvunget til å jobbe under slavelignende forhold. Derfor var det noen konfirmanter som undersøkte klesbutikker også. Konfirmantene ville vite om butikkene kunne garantere at arbeiderne som har sydd klærne hadde akseptable arbeidsforhold, at de ikke ble utnytta, gitt dårlig lønn eller om det var barn som hadde laget klærne.

Cubus var den kjeden som hadde best oversikt over hvilke retningslinjer de bruker ved innkjøp av klær. Cubus framstår dermed som den butikken som er mest troverdig når de hevder at arbeiderne har hatt gode arbeidsforhold. Også Cubus har imidlertid et forbedringspotensiale; konfirmantene fant flere klær i butikken der det ikke stod opprinnelsesland. Kirkens Nødhjelp mener at man ikke bør kjøpe klær som ikke er merket med opprinnelsesland, disse kan være produsert under slaveliknende forhold.

Konfirmantene undersøkte også om butikkene fører klær som er merket med det europeiske miljømerket Blomsten. Også her var Cubus den beste butikken, men også KappAhl hadde blomstmerkede klær. Blomstmerkede klær inneholder mindre gift enn andre klær og er produsert på en mindre miljøskadelig måte.

For spørsmål omkring undersøkelsen, kontakt Kjersti Finholt på telefon 92 29 97 38 eller epost kjersti_finholt(a)adsl.no.

Mer informasjon:

Kirkens engasjement for miljø og rettferd

Initiativ for Etisk Handel (IEH)

Etisk forbrukernettverk

Max Havelaar – merkeordning for garantert god handel

Stiftelsen Miljømerking – om Svanemerket og Blomsten

Grønn hverdag

Debio – statlig godkjenning av økologiske varer

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom

Avisoppslag om miljøengasjement i kirka

Om miljømerking og miljøsertifisering