Følg opp festtalene hjemme, Bjørnøy!

Leserinnlegg fra Møre og Romsdal Natur og Ungdom.

Onsdag 15. november holdt miljøvernminister Helen Bjørnøy Norges hovedinnlegg på de internasjonale klimaforhandlingene i Nairobi, Kenya. Nå er det på tide at Bjørnøys internasjonale festtaler gjøres om til konkrete kutt i Norges stadig voksende klimaforurensning.

I sitt innlegg til forsamlingen av miljøvernministere fra hele verden pekte Helen Bjørnøy på at verdens samlede klimagassutslipp må kuttes med rundt 50 % innen midten av dette århundret dersom dramatiske klimaendringer skal unngås. Hun sa at de rike landene har hovedansvaret for å redusere utslippene, og understreket at det også må gjelde land som USA, som så langt ikke har villet kutte egne utslipp. Det er bra at miljøvernministeren understreker hvor kraftig klimaforurensningen må kuttes, men samtidig må jeg etterlyse konkret handling i Norge for å gjøre de langsiktige målene om til handling.

Det hjelper lite at Helen Bjørnøy holder festtaler om hvor viktig det er at globale utslipp må kuttes, når utslippene i Norge øker for hvert år som går. Det er bra at Bjørnøy krever handling av det internasjonale forurensingstriangelet USA, Australia og Canada, men det viktigste Bjørnøy kan gjøre, er å få kontroll på Regjeringens eget forurensingstriangel Jens Stoltenberg, Odd Roger Enoksen og Liv Signe Navarsete, som gjør alt de kan for å øke norske klimagassutslipp.

Når det eneste Helen Bjørnøy kan skryte av å ha prestert det siste året, er å tillate byggingen av et forurensende gasskraftverk på Mongstad, viser det med all tydelighet hvor lite Regjeringen har gjort for å kutte norske klimagassutslipp. Vi i Natur og Ungdom forventer at Regjeringen nå lover en halvering av norske klimagassutslipp innen 2020, og følger opp målet med konkrete planer for utslippskutt i biltrafikken og oljeindustrien, som i dag er klimaverstingene i Norge.- Ane Marte Rognskog, leder i Møre og Romsdal Natur og Ungdom.