Forbrukerombudet stanser bilannonse – full seier for Naturvernforbundet

For en uke siden klagde Naturvernforbundet en villedende bilannonse inn for Forbrukerombudet. To bilmodeller av svensk fabrikat ble beskrevet som «miljøvennlige». Nå har Forbrukerombudet gitt Naturvernforbundet fullt medhold og krever at annonsen stanses.

– Det er ikke dekning for å si at en bil er miljøvennlig, sa leder Øystein Folden i Naturvernforbundet i Møre og Romsdal da klagen ble sendt.

Annonsen Naturvernforbundets fylkeslag reagerte på, hadde overskriften ‘Vil du ha en bil som er miljøvennlig, eller en som er veldig miljøvennlig?‘ Annonsen gjaldt Saab 9-5 TiD 150 hk (‘miljøvennlig’) og Saab 9-5 Biopower 180 hk (‘veldig miljøvennlig’).

I et brev til bilforhandleren går Forbrukerombudet gjennom gjeldende regelverk for annonsering og konkluderer slik:

På dette grunnlag mener Forbrukerombudet at markedsføringstiltaket er klart i strid med markedsføringslovens §§ 2 og 3 som forbyr villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester.

Forbrukerombudet ber om at Slatlem Co AS innretter nåværende og fremtidig markedsføringen i tråd med vedlagte retningslinjer. Vi ber videre om at det aktuelle markedsføringstiltaket stanses eller endres i alle medier umiddelbart.

– Det er synd at det er nødvendig å reagere på markedsføring på denne måten, sier Øystein Folden, men varsler at Naturvernforbundet vil fortsette holde øye annonser framover. – Hvis et produkt markedsføres som ’miljøvennlig’, skal det være dekning for det. Å bruke ‘miljøvennlig’ om en bil blir feil.

Les Forbrukerombudets brev