Gi oss en mulighet til å kildesortere!

Tafjord Kraft vil heller brenne avfall i Ålesund enn i Sverige. Kommunene i regionen vil bare brenne avfallet, miljø er ikke tema, og innbyggerne får ingen mulighet til å velge mer miljøvennlige løsninger. Leserinnlegg fra Naturvernforbundet i Ålesund og omegn:

Tafjord kraft og miljøet

Tafjord Kraft ønsker at søppel frå vårt område skal brennes i Ålesund. Giske og andre kommuner vurderer å sende søppelet til Sverige for å brenne det der. Begge deler er dårlige løsninger for miljøet og for innbyggerne i vårt område. Agurker og andre matrester brenner like dårlig her som i Sverige. Naturvernforbundet i Ålesund og omegn ønsker at kommunene skal gi oss som bor her mulighet til å kildesortere avfallet vårt.

Naturvernforbundet er glade for at Tafjord Kraft sier de er opptatt av miljøet. Hva Tafjord Kraft gjør i praksis er mer interessant. Akkurat nå har Tafjord Kraft søkt om tillatelse til å sette opp et stort forurensende oljefyringsanlegg på Buholmen. Dersom Tafjord Kraft virkelig var opptatt av miljøet hadde de kanskje satt opp et anlegg som kunne bruke biobrensel?

Kjersti Finholt Naturvernforbundet i Ålesund og omegn