ICA Maxi best i Borgund-konfirmantenes butikktest

Fredag 21. oktober undersøkte Borgund-konfirmantene dagligvarebutikkene ICA Maxi, Coop Obs Moa, Rema 1000 Moa, Meny Hatlane og Spar Larsgården. Konfirmantene undersøkte om butikkene hadde rettferdige varer, miljømerka varer og økologisk mat. ICA Maxi ble vinner av testen.

Konfirmantene fant at

– ICA Maxi har flest miljømerka og økologiske produkter og fikk totalt sett flest poeng.

– Meny Hatlane var den butikken som hadde flest rettferdige varer.

RESULTATER BORGUNDKONFIRMANTENE:

Denne butikktesten har også vært gjennomført av konfirmantene i Skodje og Ørsta. Sammenlignet med butikkene i Skodje og Ørsta, kom butikkene i Ålesund bra ut. Til sammenligning fikk de to andre testvinnerne Eurospar i Ørsta 51 poeng og Coop Prix på Skodje 36 poeng. Rema 1000 var testens taper både i Ålesund og i Ørsta.

Med denne undersøkelsen ønsker konfirmantene å vise hvordan vi som forbrukere kan gjøre bevisste valg i butikkene. For det andre ønsker de å skape økt oppmerksomhet omkring og større etterspørsel etter miljømerkede, rettferdige og økologiske varer, slik at butikkene kan øke tilbudet.

Det er Møre bispedømmes ressursgruppe for miljø og rettferd som har utviklet butikktesten, og det var Kjersti Finholt fra Naturvernforbundet og Christian Øien fra Natur og Ungdom som sammen med kateket Asbjørg Oksavik Sve, diakon Øystein Sørensen og sokneprest Annstein Lothe i Borgund veiledet konfirmantene.

For spørsmål omkring undersøkelsen, kontakt Kjersti Finholt på telefon 92 29 97 38 / epost kjersti_finholt(a)adsl.no eller kateket Asbjørg Okasvik Sve på telefon 70 10 91 90 eller epost asbjorg.oksavik.sve(a)kirken-aalesund.no.

Mer informasjon:

Kirkens engasjement for miljø og rettferdInitiativ for Etisk Handel (IEH)

Etisk forbrukernettverk

Max Havelaar – merkeordning for garantert god handel

Stiftelsen Miljømerking – om Svanemerket og Blomsten

Grønn hverdag

Debio – statlig godkjenning av økologiske varer

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom