Miljøagentene med fokus på biologisk mangfold!

Søndag 24. august kl 14 får miljøagentene i Rauma besøk av en av de i Rauma som har kartlagt flest innsekter.

Søndag 24. august kl 14 får miljøagentene i Rauma besøk av en av de i Rauma som har kartlagt flest innsekter, se vedlegg, og les helt ned til og med bildene. Vi møtes på området til Galleri Innsikt, og bruker det som base inne og ute. Dette er starten på en fokus på biologisk mangfold som vi vil følge opp med aktivitetet neste sommer. Aktiviteten er et samarbeid med Naturvernforbundet i Rauma, og en ‘tyvstart’ i så måte, siden Norges Naturvernforbund neste år kjører i gang en egen kampanje med fokus på biologisk mangfold. Her i Rauma ønsker vi spesielt at man tar ansvar for å sikre de viktigste/artrikeste områdene som gjene er gammel slåttemark (som kanskje slås med f eks ljå bare en gang i året. Det er sårbart, for slutter en å slå, eller legger om til konvensjonelt landbruk, eller det skjer utbygging av et eller annet slag, vil disse artenes leveområder ødelegges, og Rauma blir mye fattigere. Det gjelder ikke bare insekter, men også f eks planter. Det er gjerne en sammenheng mellom spesielle arter/ stor artsrikdom av både planter og insekter i et område.

I Verdens beste kommune for naturglade mennesker viser det seg, takket være f eks Halvard Hatlens kartlegging, at vi nå vet at vi har svært mange spennende og til og med sjeldne arter som vi tidligere ikke har vært klar over! Heretter bør vi tenke INN I NATUREN, ikke bare ut i naturen, og vi i vår kommune og med vår visjon bør ta dette på alvor! (Jeg tror det er Øystein Dahle som har brukt begrepet inn i naturen).

I vår/sommer fikk alle landets ordførere kort fra vår mijøvernminister Erik Solheim med en oppfordring om å ta vare på en spesiell art hver. For Raumas del var det Stor bloddråpesvermer som var utfordringa. Det er en av artene Halvard Hatlen har kartlagt i kommunen.

Håper dere bruker vedlegget og skriver en snutt i lørdagsavisa! (Eller torsdag, om det er plass).

Gunn N. Morstøl 93264341

(Halvard Hatlen tlf 92623538, ring gjerne han for mer info!)

Informasjon om stor bloddråpersvermer