– Nå må Møre bli oljefritt område

Møre og Romsdal Natur og Ungdom er rystet etter norgeshistoriens nest største oljeutslipp på Statfjord A-plattformen onsdag. Nå krever de at politikerne setter foten ned mot oljevirksomhet utenfor Mørekysten.

Fortsatt driver oljen nordover. StatoilHydro har på grunn av sterk vind i området så langt ikke kunne gjort annet enn å overvåke utslippet, og håpet at naturen vil rydde opp selv.

– Natur og Ungdom håper skaden av utslippet blir minst mulig. Men det er påfallende at beredskapen er så dårlig at StatoilHydro nå må stå å se på, og satse på at naturen ordner opp selv. Dette viser at StatoilHydro er et uansvarlig selskap som farer med løgn om sikkerhet og miljø, sier Kristi Langli, leder i Møre og Romsdal Natur og Ungdom.

Når StatoilHydro presser på for å slippe til i nye sårbare havområder har de argumentert med at de har 40 år med forsvarlig drift på norsk sokkel bak seg. – Dette uhellet viser at oljeindustrien aldri kan garantere mot alvorlige ulykker, sier Langli.

– StatoilHydro hadde flaks med årstida denne gangen. Om et uhell som dette hadde skjedd på Mørekysten i gytetida, hadde konsekvensene vært enorme for sildas viktigste gyteområde. Nå må politikerne forstå at oljevirksomhet i sårbare havområder alltid er risikosport, og sette foten ned mot planene deres om å ekspandere inn på Mørekysten, avslutter fylkeslederen.

Kontaktinformasjon:

Kristi Langli, tel : 91560948 epost: mr@nu.no