Njalláseminaret 2007 – et vandrende seminar i fri natur

17. til 19. august arrangeres det et spesielt seminar på Varangerhalvøya/Várnjárga. Tema for seminaret er fjellrev, arktisk økologi, økoturisme og klimaendringer. Deltakerne vil få oppleve dyktige foredragsholdere og unike naturopplevelser. – Njalláseminaret blir en møteplass for natur, næring, forskning og matkultur, sier en entusiastisk Kjell Derås, medarrangør og leder av Fjellrevutvalget i Norges Naturvernforbund.

Han kan fortelle at deltakerne blant annet vil få oppleve vandring i samisk kulturlandskap og kveldscamp og middag i Meskelv med kokker som tilbereder maten i fjæresteinen. De fremmøtte får også besøke et fjellrevhi som er okkupert av rødrev, være med på fugletitting og fisketur i nasjonalparken.

Her følger et utvalg av foredragene:
Arktisk økologi på Varangerhalvøya/Várnjárga i klimaendringenes tidsalder
ved Rolf Ims, professor ved Universitetet i Tromsø og prosjektleder for «Fjellrev i Finnmark»

Vandring i samisk kulturlandskap – fra fjorden til Ilar-gamma. Vandreforedrag
ved Kjersti Schanche, styrer ved Várjjat Sámi Musea

«Naturbasert næringsutvikling og økoturisme»
Økoturisme – om fjellrevsafari, lokal verdiskapning og næringsutvikling i Jämtlandsfjellene ved Maria Kjellstrøm fra Svenska ekoturismeforening/Näturens bäste.

Kulturelle landskap fra utgått landbrukspolitikk til innovativ landskapspolitikk?
Ved naturfilosof Per Ingvar Haukeland

En pioner – Lennart Pittja i Gällivare forteller om sin suksess med foretaket «Vägviseren – samiske opplevelser».

Arrangør for Njállaseminaret er Fjellrevutvalget i Norges Naturvernforbund i samarbeid med Prosjekt fjellrev og Naturvernforbundet i Finnmark.

Seminarinformasjon og påmelding: vigdissiri@hotmail.com, mob. 93 89 60 43 Deltakeravgift: 1300 Student/ungdom: 600 Påmeldingsfrist: 14. juli

Under ligger programmene i sin helhet:

Program for fredag 17. august 2007 (358 Kb)
Program for lørdag 18. august 2007 (425 Kb)
Program for søndag 19. august 2007 (445 Kb)
Informasjonsplakat om Njállaseminaret (338 Kb)