Stort utbytte av å bytte

Aldri før har det kommet så mange på
Den store klesbyttedagen i Ålesund!

Stor pågang av mennesker. Det er kø oppover trappene inne på Parken Kulturhus. Klokken 11:00 nøyaktig løper ivrige mennesker med søkende blikk inn i «byttebutikken». Klesbyttemarkedet har nå offisielt åpnet og mennesker stimler til rundt stativene med klær – alle på jakt etter godbiter!

Det er i timen før blitt levert inn alt fra sko, smykker, ytterjakker, kjoler, sportstøy og jeans. Noe av det som er levert inn er dyre merkeklær og noe må gå direkte i gratishaugen i andre enden av lokalet. I alt er 2.200 plagg blitt levert inn til klesbyttedagen i Ålesund. Ved gratishaugen i lokalet står Janne Leonora Eilertesen fra Besteforeldrenes Klimaaksjon i Ålesund. Hun er  én av flere frivillige her i dag.

Janne Leonora Eilertsen er med på dugnaden, hun representerer Besteforeldrenes Klimaaksjon i Ålesund og omegn og har på rød hatt. Foto: Louise Thoresen

Rekordmange innom klesbyttemarkedet

I løpet av lørdagen har 300-600 mennesker vært innom og det har vært høyt trykk. Mennesker har båret rundt på hauger med klær i armene sine. Og frivillige prøver så godt de kan å sortere klærna etter kategori på stativene som står utover i lokalet. Det kan lett bli kaos på en dag som dette og med så mange klesplagg og mennesker.

Foto: Louise Thoresen

1.550 plagg har fått ny eier

Etter tallene er talt opp viser det seg at 1.550 plagg har fått ny eier i løpet av dagen. Klær som blir igjen til slutt, gis til Hjelpegruppa Ålesund – som gir dem videre til økonomisk vanskeligstilte. I år blir det rundt 600 plagg.

Frivillighet

Selv om frivilligheten har gått ned nasjonalt, er det mange frivillige i sving i lokalene på klesbyttedagen. Alt ved klesbyttemarkedet er gjort på dugnad. Og det er heller ikke blitt brukt én eneste krone, verken på lokale, klesstativ eller kleshengere.

Blant de som har bidratt er Naturvernforbundet, Besteforeldrenes Klimaaksjon, Parken Kulturhus og Husflidlaget, med Trine Lise Bakke-Hareide fra Ålesund Sirkeltrening i bresjen. – Jeg starta uoffisielt for ni år siden, men da var det bare et par venninner som ble med. Året etter kopla jeg meg på opplegget til Naturvernforbundet, og siden har det bare vokst og vokst, sier Trine Lise.

Kenneth Kamp
Her fra klesbyttedagen i 2022. Harriet Lange (Besteforeldrenes klimaaksjon), Trine Lise Bakke-Hareide (daglig leder for Ålesund Sirkeltrening), Louise Thoresen (fylkesleder for Naturvernforbundet i Møre og Romsdal) og Jim André Gjerde (LD Studio). Foto: Nytt i Uka/Kenneth Kamp

Glede ved gjenbruk

Naturvernforbundet sentralt står bak prosjektet og har utarbeida materiellet som brukes. De siste par åra har fylkes- og lokallaget også vært med å bidra til det praktiske arbeidet med arrangementet:

– Vi i Naturvernforbundet syns det er kjempekjekt å være med og vi ønsker å sette fokus på glede ved gjenbruk, sier Louise Thoresen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Møre og Romsdal.

Besteforeldrenes Klimaaksjon var med på klesbyttedagen for første gang i fjor og er begeistra for prosjektet:

– Dette er noe som er helt i vår ånd. På klesbyttedagen i fjor var det et veldig godt fellesskap med fantastisk stemning og utrolig mye glede, sier Fride Rudi, styremedlem i Besteforeldrenes Klimaaksjon i Ålesund og omegn.

Og nytt klesbyttemarked blir det neste år, forsikrer Trine Lise Bakke-Hareide.

Trine Lise Bakke-Hareide i full sving med å kategorisere klær på Den store klesbyttedagen.
Foto: Louise Thoresen