Krabbesafari og fuglesafari under Finnsnes i Fest

Naturvernforbundet Midt-Troms og Midt-Troms Naturlag arrangerte krabbesafari og fuglesafari under Finnsnes i Fest. Vi lærte også om hvordan barn på Senja brukte skjell som leker i gamle dager.

Paviljong under Barnas dag

Naturvernforbundet Midt-Troms var, sammen med Midt-Troms Naturlag, mannsterke til stede under Barnas dag på Finnsnes i Fest. Tove, Dag og Frid bemannet paviljongen i sentrum. Roar, Malin (Natur og Ungdom) og Jann-Oskar gjennomførte krabbesafari i fjæra på lavvann ca kl 12, mens Jann-Oskar og Roar gjennomførte fuglesafari kl 15. Fuglesafarien var i regi av Midt-Troms Naturlag.

Dag, Jann Oskar, Frid, Roar og Tove i paviljongen
Roar Jørgensen
Frid, Malin og Tove sitter og prater i paviljongen til Naturvernforbundet Midt-Troms

Krabbesafari

Vi gikk ca 10 min fra paviljongen i Finnsnes sentrum til Henrikstøa, som er et naturskjønt friluftsområde. Vi hadde med oss en fantastisk gjeng med initiativrike og kunnskapsrike barn, foreldre og besteforeldre.

Vi fikk mange strandkrabber og noen kongesnegler. Vi fikk også en vanlig ulke og en eremittkreps.

Vi diskuterte og observerte mange aspekter ved biologien i fjæra. At flo og fjære er styrt av månen. Barna utforsket fjæra og fant flere maneter som viste seg å være korsmaneter. Vi fikk mest strandkrabber, og diskuterte kjønnsbestemmelsen av disse. Vi snakket også om en skummel parasitt som kan ta kontroll over strandkrabben, men vi observerte ikke parasitten under krabbesafarien.

Vi snakket også om at den store taskekrabben er på full fart nordover på grunn av klimaforandingene. Man får den ofte i teiner og garn på yttersia Senja, men sjeldnere her på innersia. Vi fikk ingen.

Krabbesafari i Henrikstøa på Finnsnes

Vi hadde satt 6 krabbeteiner fra svabergene dagen før. Vi fikk fangst i 4 av teinene. Denne var tom.

Vi brukte 6 biltema krabbeteiner som ble satt ut dagen før

I denne teinen fikk vi bra fangst.

Malin Jørgensen
Fangsten i krabbeteinene ble fordelt på 3 «Gilde-kasser». Her ser dere strandkrabber .og en eremittkreps

Vi undersøkte krabbene for å se om det var hanner eller hunner. Det finner man ut med å se på undersiden av krabben. Disse to er hanner.

Malin Jørgensen
Vi fanget ca 40 strandkrabber, en eremittkreps, en vanlig ulke og ca 10 kongesnegler
Jann-Oskar Granheim
Strandkrabber. Hunn til venstre og hann til høyre. Legg merke til forskjellen på halene som er bøyd inn under kroppen.

Lekefjøs med skjell

Et viktig tema i dag er å utvikle mer bærekraftige leker. De fleste lekene i dag er laget av plast. Frid og mange andre barn på Senja, og i andre deler av landet, brukte skjell til å lage lekefjøs da de var barn. Det var før plasten gjorde sitt inntog i lekemarkedet i Nord-Norge. Noen skjell var kyr, sauer, hester, griser eller haner.

Frid, Tove og Dag diskutere dette med mange som kom til paviljongen i Storgata i sentrum. Noen foreldre og barn var nysgjerrige. Andre husket den tida og kunne fortelle at de brukte kongler til dette formålet på Indre Troms. Barna fikk med seg en liten plastboks for å plukke skjell under krabbesafarien. Noen tok dem med seg hjem.

Du kan lese mer om skjell leker på snl.no her.

Malin Jørgensen
Frid hadde plukket ulike skjell som de brukte som leker da hun var barn. Ulike skjell var ulike dyr, som kuskjell, griseskjell og saueskjell.
Frid Sørensen
Frid Sørensen sin forklaring på hvordan de brukte skjell som leker.
Frid Sørensen
Frid Sørensen sin forklaring på hvordan de brukte skjell som leker.

Fuglesafari

Jann-Oskar og Roar gikk på fuglesafari med en interessert og kunnskapsrik familie fra Egypt. Vi hadde en veldig trivelig tur og fikk diskutert forskjellene på rødnebbterne og makrellterne, og fikk se fugleungene som nesten er flyvedyktige nå. Vi så også fiskemåker, stokkand og linerle.

Vi viste respekt for ternenes signaler og hadde ingen problemer med aggressive terner i lekeparken på Finnsnes.

Rødnebbterne i lekeparken
Roar Jørgensen
Makrellterne går inn for landing med mat til ungen.
Roar Jørgensen
Makrellterne mater ungen i lekeparken.
Terne over fontene i Finnsnesvannet
Fiskemåkeunger i Lekeparken