• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feirer vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Vindmøller
Vindkraftseminar i Tromsø

Vindkraftseminar synliggjorde misnøyen til NVE

22.06.2018

Det ble holdt mange gode innlegg som omhandlet vindkraft på seminaret den 9. juni i Tromsø. Rundt 40 personer tok turen innom Fagforbundets lokaler ved Stortorget. Flere av innlederne var sterkt kritiske til hvordan NVE håndterer vindkraftsaker i Norge.

Vindmøller

Unødvendig med vindkraft i nord!

I oktober 2017 inviterte vi samtlige partier i Finnmark til å delta på vårt vindkraftseminar i Lakselv Ingen, utenom representanter fra flere samepolitiske partier, kom. Nå prøver vi på nytt… nå i Tromsø…Eller vil vi også denne gang oppleve å bli neglisjert?