Lihkku sámi álbmotbeivviin!

Vi i Naturvernforbundet i Troms ønsker alle en fin feiring på Samenes Nasjonaldag. Vi er glade for at Naturvernforbundet har fulgt opp Nord-Norge sitt ønske om å satse på felles innsats for naturen.

Naturvernforbundet styrker innsatsen blant annet med opprettet av et samisk råd som skal ivareta dette samarbeidet. Fylkeslagets lansstyrerepresentant Berit Ballari er representant i rådet. Vi er også godt representert i fylket med representanter av sjøsamisk kultur. Vi står side om side med de samiske kulturinteressene for vern av natur.

Styrking av to av våre eldste næringer innebærer også en innsats for at naturen ivaretas for kommende generasjoner. Kystfiske og reindrift er en viktig del av det samiske kulturgrunnlaget. Det er også to eksempler på næring som klarer å fungere i samspill med naturen.

Bildet er fra en leksjon med Protect Sápmi i regi av Natuvernforbundet i Troms i juni i fjor sommer. Vi satser på flere nyttige leksjoner, innslag og seminarer som kan bidra til forståelse og felles innsats og gjennomslag for naturen og kulturgrunnlaget i våre områder.

Protect Sapmi

Naturvernforbundet i Troms ønsker alle en fin feiring!

Lihkku sámi álbmotbeivviin!

Læhkoe saemiej åålmehbiejjie!

Vuorbbe sámij álmmukbiejvijn!

Gratulerer med samenes nasjonaldag!