Natur, kraft eller klima? Hva er viktigst for Midt-Troms, Norge og verden?

Folkemøte i Istindportalen på Bardufoss

Tidspunkt: onsdag 30. oktober kl 18-20. Dørene til salen åpnes opp kl 17.30.

Program: Natur vs kraftbehov.

Folkebladet
Natur vs. kraft konferansen.

Naturvernforbundet i Midt-Troms, Midt-Tromsrådet og Folkebladet arrangerer folkemøte for å snakke om fremtidens kraftbehov, energiløsninger og nedbygging av natur i nord. Folkebladet stiller med moderator i paneldebatten og arrangementet streames på deres nettside.

Naturvernforbundet Midt-Troms ønsker alle, medlemmer og ikke-medlemmer hjertelig velkomne til en spennende kveld med faglig påfyll og enkel servering. Det er selvsagt gratis å delta!

Vi oppfordrer deltagere til å komme tidligere da Naturvernforbundet og Motvind tenner bål og stiller med kaffe i forkant av møtet – kom og slå av en prat med oss!

PS: Forsvaret ønsker at Istindportalen skal være partipolitisk nøytralt område, og det er derfor ikke tillatt å ta med seg plakater og bannere inn der. Markeringer og stands må skje i området utenfor Istindportalen.

Disse er satt opp til å holde innledende foredrag:

• Reiulf Aleksandersen, reindriftsutdøver, Troms reindriftssamers fylkeslag
  • Ragnhild Sandøy, styreleder i Motvind Nord
  • Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
  • Øyvind Aas-Hansen, bærekraftsdirektør i Norsk Kjernekraft AS
  • Geir Vollsæter, direktør i Pharos Advisors, innleid av LO for å jobbe med kraftløftet
  • Thor Egil Braadland, pressekontakt og myndighetskontakt i Fornybar Norge

I paneldebatten:

• Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
  • Per Mathis Oskal, reindriftsutøver Hjerttind Rein AS
  • Svenn Eirik Sundquist, Aksjonsgruppa på Lenvikhalvøya
  • Jens Ingvald Olsen, fylkestingsrepresentant for Rødt
  • Mari Martinsen Siljebråten, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet
  • Martin Nymo, ordfører i Målselv (Høyre)
  • Tor Egil Bråland, Fornybar Norge
  • Toralf Heimdahl, ordfører Bardu, fylkestingsrepresentant for Senterpartiet
  • Anita Foshaug, Prosjektleder, Arva
  • Egil Johansen, Nord-Senja Fisk AS

Bakgrunn for samarbeid om folkemøte

Det hele startet med en pressemelding fra styret i Naturvernforbundet Midt-Troms med kritikk av manglende involvering av fra Midt-Tromsrådet av ulike aktører som er kritisk til vindkraft, etter at Troms Kraft og Norsk Kjernekraft hadde holdt informasjonsmøte til kommunestyret i Målselv og ordførerne fra Midt-Troms. Folkebladet tok opp saken i denne avisartiklen i midten av juni.

Som følge av dette kom det et initiativ om samarbeid mellom Midt-Tromsrådet og Naturvernforbundet Midt-Troms fra Martin Nymo, leder i Midt-Tromsrådet og ordfører i Målselv. Det var et innledende møte i slutten av juni mellom styret i Naturvernforbundet Midt-Troms og Martin Nymo, der rammene for et felles folkemøte i oktober med tema «Natur versus kraftbehov» ble lagt. Naturvernforbundet sentralt ved leder Truls Gulowsen og Naturvernforbundet Troms gjennom fylkessekretær Kristin Dahl ble tidlig involvert i prosessen. Etter hvert ble flere ansatte i Midt-Tromsrådet involvert og Folkebladet ønsket å ta seg av det media-tekniske og lede debatten. Målet var hele tiden å få argumenter fra alle sider, noe som var tema for samarbeidsmøtet i september som er beskrevet her.

Vindkraftplaner i Midt-Troms

Vindkraftplanene for Omasvarri og Lenvikhalvøya var hovedsakene som det ble protestert mot under vardebrenningene 8. oktober i Midt-Troms. Vardebrenningene ble organisert av Motvind Nord, og det var mange andre organisasjoner som deltok. Naturvernforbundet er i mot nedbygging av natur med vindindustri.

Omasvarri

Reindiftsutøverne er sterkt i mot vindkraftverket på grunn av at det vil påvirke vinterbeitene deres negativt. Det kan dere lese om i Nye Troms her. Det finnes også et referat fra Troms Kraft fra møtet mellom Troms Kraft og Mauken/Tromsdalen reinbeitedistrikt der argumentene til reindriftsutøverne kommer frem.

På tross av dommen i høyesterett i Fosen saken, som sa at vedtaket om tillatelse til vindkraftutbygging på Fosen var ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamers rett til utøvelse av kultur etter artikkel 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, vurderer Troms Kraft og administrasjonen i Balsfjord kommune å jobbe videre med å realisere vindkraftverket på Omasvarri. 4. november, skal Troms Kraft Vind AS orientere kommunestyret om sitt forprosjekt knyttet til etablering av vindkraft i Balsfjord. Det kan du lese om i Nye Troms her.

nordatlas.no
Omasvarri består av to topper som ligger i Balsfjord kommune øst for E6 ved Takvatnet. Troms kraft ønsker å bygge vindkraftverk her.
Roar Jørgensen
Omasvarri sett over Takvatnet. Omasvarri er et viktig vinterbeite for tamrein.
Roar Jørgensen
Tilførselslinjene på Heia gjør at Omasvarri er veldig attraktivt for vindindustrien.
Roar Jørgensen
Turistviksomheten på Heia er bygd opp rundt samisk kultur. Teltene er rigget ned for vinteren. Vinterbeitene for rein ligger i bakgrunnen på Omasvarri,
Roar Jørgensen
Omasvarri består av to fjellplatåer. Dette er det østligste.

Lenvikhalvøya

Det kom som en stor overraskelse på folk på Lenvikhalvøya, da Fenix Repower på grunneiermøte i Kårvik 26. august la frem sine planer om å bygge ned store deler av Lenvikhalvøya med et vindkraftverk med 38 turbiner. Mange var sjokkert og provosert over at utsikten og turområdene deres kunne bli rasert og drikkevannskildene deres ville bli truet.

Et av argumentene som brukes for vindkraft på Lenvikhalvøya er at samene ikke har beiterett der. Her kan dere lese avisinnlegg fra Fenix Repower AS som argumenterer for vinkraftverket og her skriver Motvind Norge tilsvar på leserinnlegget til Fenix Repower.

Lenvikhaløya ligger nært Kvaløya, og mange er bekymret for at vindkraftindustrien kommer til å vise like lite hensyn til lokalbefolkningen som de gjorde på Kvaløya. Se for eksempel denne artikkelen i Nettavisen: Vindkraft i Tromsø – en historie til skrekk og advarsel.

……

Roar Jørgensen
Bernt Granås daglig leder i Fenix Repower AS viser areal tenkt berørt av vindkraft på Lenvikhalvøya
Roar Jørgensen
Helen, Frid, Dag og Tove (til venstre i bildet) fra Naturvernforbundet Midt-Troms følger framlegget fra Fenix Repower AS om vindkraft på Lenvikhalvøya med kritiske blikk.
Roar Jørgensen
Vindindustri på Kvaløya (Kvitfjell) sett i fra Sørvika på Lenvikhalvøya. Skarv i forgrunnen.
Roar Jørgensen
Voldsomme inngrep fra vindindustri på Kvaløya i form av veier, oppstillingsplasser og vindmøller sett fra Tennskjær på Lenvikhalvøya.
Roar Jørgensen
Lenvikhalvøya sett over Rossfjordvatnet.
Roar Jørgensen
Lenvikhalvøya sett over Rossfjordstraumen.
Gråhegre i Rossfjordstraumen.
Roar Jørgensen
Lenvikhalvøya sett over Rossfjorden.
Roar Jørgensen
Lenvikhalvøya sett fra Rossfjord. Bøndene trenger store mengder vann. De fleste på Lenvikhalvøya bruker private brønner og er bekymret for at vindindustrien skal forurense drikkevannet slik den har gjort på Kvaløya.
Roar Jørgensen
Det er sterk motstand blant mange på Lenvikhalvøya mot vindindustrien. Bildet er fra Rossfjord.
Roar Jørgensen
Lenvikhalvøya sett over Rossfjordstraumen.
Roar Jørgensen
Svanepar i Rossfjordvatnet. Lenvikhalvøya i bakgrunnen.