Naturvernforbundet i Troms takket ja til invitasjonen fra Harstad Båtforening, og deltok på markeringen av deres 60 års jubileum!

Naturvernforbundet i Troms med Per Inge Guneriussen på stand.

Naturvernforbundet i Troms med Per Inge Guneriussen på stand

Harstad Båtforening markerte sitt 60 års jubileum med åpen havn for hele familien lørdag 28 september. Foreningen som er lokalisert i Hagan på nordsiden av byen tilbød ulike aktiviteter, og holdt kafe i klubbhuset Karlotbrygga med et variert og fristende kakebord. Karlotbrygga er en vernet gammel brygge fra århundreskiftet som ble flyttet fra Harstadhamn i 1979 og gjenoppbygget i Hagan. Jubileumsforedraget inne på Karlotbrygga om historien til Harstad Båtforening ble holdt av Torleif Jørgensen.

Ute på havna tilbød båtforeningen ulike aktiviteter og stands med maritimt fokus. Jubilanten fikk også besøk av MS Grytøy som kom tøffende inn i havnen og tilbød besøksrunde til den tidligere lokalrutebåten som på folkemunne gjerne gikk under betegnelsen «Grytlandsferga».

Karlottbrygga i bakgrunnen
Vinsjen på kaia

Barna fikk delta på «blåsedryling», og de fikk studere krabber, kråkeboller, sjøstjerner, skjell, tang og søppel som dykkerklubben hentet opp. Gratis is og besøk av brannbil var også populært i blant de minste.

«Blåsedrylling» i fjæra

Båtforeningen har som formål å fremme båtlivets interesser på vegne av medlemmene og allmennheten, med fokus på sikkerhet og virke for kunnskap om sjøvett, kystkultur og miljø. Foreningen driver et viktig holdningsskapende arbeid for marint miljøvern mot forurensning av sjø og strender, og Naturvernforbundet ble i den anledning invitert til å delta på jubileumsdagen med ønske om et nærmere samarbeid rundt allmenningen.

Naturvernforbundet i Troms stilte med kurven full av knaskegullrøtter, twist, samt foldere, og fortalte om vårt naturvernarbeid både til lands og til vanns. Vi ble godt mottatt, og hadde en trivelig dag på havna med mange gode samtaler. Å verne om allmenningen er viktig, og vi stiller gjerne opp videre til et nærmere samarbeid.

Naturvernforbundet i Troms gratulerer Harstad Båtforening med jubileet, og takker for at vi fikk delta på feiringen!