Sangen «Skal bare» – en innertier fra Ragnar Olsen om miljøkrisa!

Det er Jon-Arne Jørstads minnefond som har finansiert innspillinga, et fond initiert av Naturvernforbundet Troms.

Pressemelding 13.05.2024

Lytt til sangen Skal bare her !

Ragnar Olsen har sammen med Tromsø-musikerne Tore Bruvoll, Ole- Morten Indigo Lekang, Ida Karoline Nordgård, samt tekniker Espen Elverum Jakobsen nylig spilt inn hans særdeles aktuelle låt «Skal bare». Den ble i helga lagt ut på Spotify og andre strømmetjenester!

Ragnar Olsen retter her sitt skråblikk og sin suverene penn mot miljødebatten. På tre minutter streifer han innom både hyttebyer, vindturbiner, det grønne skiftet, oljebrønner, kobbergruver og datasentre, og han ironiserer med glimt i øyet over avstanden mellom ord og handling i  miljøpolitikken her i landet.

-Jeg er godt fornøyd med resultatet, sier Ragnar Olsen. Han retter en stor takk til tekniker Espen og «de fabelaktige musikerne» Ida Karoline, Ole-Morten, og Tore. Sistnevnte er også arrangør og produsent. Innspillingen ble gjort i Kysten studio.

Ragnar Olsen, artist

Det er Jon-Arne Jørstads minnefond som har finansiert innspillinga. Den utrettelige sosialisten og aktivisten Jon-Arne Jørstad døde for snart to år siden. Etter begravelsen tok Naturvernforbundet i Troms initiativet til et minnefond i hans navn. Minnefondet har i ettertid bidratt til økonomisk støtte til aktiviteter i Jon-Arne Jørstad sin ånd. Det har vært gjennomført to støttekonserter på Prelaten til inntekt for minnefondet, og Ragnar Olsen har stilt på begge.

Ragnar Olsen urframførte «Skal bare» på støttekonserten i februar i fjor.

Styret i minnefondet tok i februar i år kontakt med Ragnar Olsen. Minnefondet tilbød økonomisk støtte til innspilling av «Skal bare». Ragnar Olsen var Jon-Arne sin kamerat og kampfelle gjennom et langt liv.

-Jeg føler meg beæret over å være med på dette felles prosjektet, sier Ragnar Olsen. -Jeg tenker at Jon-Arne nok hadde likt det vi her har gjort.

Ragnar Olsen, artist
Jon-Arne Jørstad

På vegne av minnefondet sier styremedlem Anne-Lise Mortensen at det har vært en stor ære å være med på samarbeidet med Ragnar Olsen. Hun retter en stor takk til Ragnar Olsen og de øvrige involverte for det flotte resultatet.

– «Skal bare» må brukes av alle her i landsdelen som kjemper for å bevare natur og kultur, sier Mortensen.

Anne-Lise Mortensen, styreleder Naturvernforbundet Troms

For mer informasjon, intervju og ytterligere kommentarer kontakt:

Ragnar Olsen mobil 926 17509 mail: ragnolse@gmail.com og
Anne Lise Mortensen