Vellykka miljøkonferanse i Kirkenes

18.-20.11.2011 arrangerte Naturvernforbundet miljøkonferanse i Sør-Varanger, med stor oppslutning både fra Nord-Norge og fra Russland. Her følger en uttalelse fra konferansen. Vi vil snart også legge ut referat og innledninger.

Den norske regjering la fredag fram sin Nordområdemelding hvor de klare signaler var at olje- og mineralutvinningen i nord er sterkt ønsket av regjeringen, men samtidig var det et ønske om å finne balanse mellom kultur, natur, klima, befolkningsutfordringer og mineralutvinning.

I helgen 18-20.november arrangerte Naturvernforbundet et større Nordområdeseminar i Kirkenes hvor deltakere fra norske og russiske natur og miljøorienterte organisasjoner og næringer deltok over temaet ”oljevirksomhet i nordområdene”.

I en felles uttalelse fra dette møtet skriver organisasjonene:

Naturen i nord er rik, men svært sårbar.  Den har og kan fortsatt gi evigvarende rene og naturgitte ressurser og verdiskapning forutsatt bærekraftig forvaltning på naturens premisser.

Natur-/ miljø orienterte organisasjoner og virksomheter i nord forventer bistand og reell mulighet til å fremme interessene til folk, naturen og de evigvarende ressursene i forhold til olje- og mineralnæringenes planer.

Dette innebærer at russiske og norske myndigheter straks må gå i dialog med natur og miljøvern organisasjoner, urfolksorganisasjoner og organisasjoner til primærnæringene og gi disse en reell mulighet til kunnskapsformidling og påvirkning i de arenaer hvor beslutninger tas.

Обращение, 19.11.2011, Сванховд, Норвегия

Природа на Севере богата, но очень уязвима.  Она обладает непреходящими ценностями.  При условии надлежащего управления ее ресурсы будут неисчерпаемыми.

Природоохранные общественные  организации и организации коренных народов считают,, что отрасли экономики, для развития которых необходимы чистые природные ресурсы: рыболовство, туризм, земледелие, лесное хозяйство, оленеводство – должны иметь  реальную возможность продвижениях их интересов наряду с нефтегазовой и горнодобывающей промышленностью.

Это означает, что российские и норвежские власти должны немедленно вступить в диалог с неправительственными организациями и предоставить им реальную возможность доступа к информации и распространения знаний, отталкиваясь от  Соглашения между Правительством Королевства Норвегия и Постановлением РФ о  сотрудничестве в области охраны окружающей среды от 3 сентября 1992 г.