Vilt, vått og vakkert!

Vakker natur, fossedur, flott utsikt og herlig bading i fjellvatn. Fossevandringa søndag 20. juli til Stordalsfossen i Meahccevággi i Sørfjorden i Tromsø kommune, den femte i rekka av årets fossevandringer, ble en uforglemmelig tur.

30 deltakere i alderen fra 5 til 75 år stilte til start i grustaket på Stordalstrand.

De fleste kom med båtskyssen til Gáisi språksenter tvers over Sørfjorden fra Steinnes. Skodda lå langt nedover fjellsidene, men løste seg opp etter hvert, og vandringa foregikk i sol og varme. ​

Turen gikk på god sti fra grustaket opp etter Stordalselva, forbi Stordalsfossen og mot Meahccevággi. Det var stor vassføring i fossen; et vakkert skue og en jamn god dur under hele vandringa. Oppe i skardet ble det en fantastisk utsikt mot bl.a.​ Jiehkkevarri(1.834 moh),​ Store Lakselvtind(1.616 moh),​ Anderstinden (1.221moh),​Bálggesvárri (1.627 moh),  ​Lille Piggtinden/Sággečohkka(1.032moh)​ og Sieiditoppene (1.046 moh).
Turen gikk videre langs et varda tråkk og med en frisk stigning opp fjellsida fram til det første vatnet oppe i dalen, ca. 550 moh.  Her ble det en lang og trivelig bålrast, og folk utforska omgivelsene fritt. Mange lot seg friste til å bade i sommervarmen; noen bada i vatnet som var delvis islagt, mange lot seg rive med og det gikk til tider nesten vilt for seg. Da vi på hjemturen kom til et vatn med riktig behagelig badetemperatur,lot de fleste seg lokke uti, og vi bada både vel og lenge – med en fantastisk utsikt til de flotte fjella.

Pga stor vannføring i elva gikk tilbaketuren ned samme veg som vi kom opp, og ikke den planlagte ruta ned ved Sveingardvatnet, men ingen sure miner av den grunn. Tvert i mot ytra flere ønske om å gjøre dette som ei årlig vandring  –  dette var både trivelig og vakkert!

Og alle var glade  for at det ikke er gitt konsesjon for utbygging av denne elva, så langt er alt vel!