Nei til flere turbiner på Stokkfjellet
Selbu 13.10.20025
Til Aneo AS
Høringsuttalelse til områderegulering av
Stokkfjellet vindkraftverk, Stokkfjellet 2
Fra Selbu og Tydal lokallag av Naturvernforbundet
Innledning
Denne høringsuttalelsen er delt inn i følgende avsnitt og har 1 vedlegg.
1. Manglende dokumentasjon og beskrivelse av tenkt solkraftanlegg
på Stokkfjellet 2.
2. Generelle kommentarer til framlagt dokumentasjon.
3. Ad konsekvensutredning naturmangfold.
4. Særskilt om manglende opprydning etc som følge av tidligere
utbyggingen på Stokkfjellet 1.
5. Vedlegg 1:
Bildedokumentasjon av manglende opprydning på Stokkfjellet
1.Manglende dokumentasjon og beskrivelse av
solkraftanlegg.
I innledningen til høringen side 1 dok av 04.09.2025 nevnes:
«Innenfor området for nytt energianlegg planlegges oppført
følgende anlegg:
• Vindkraft med inntil ni nye turbiner og med samlet installert effekt
på inntil 54 MW.
• Solkraftanlegg med en samlet installert effekt på 3 MWp.»
Det er ikke mulig å avgi en høringsuttalelse om det planlagte
solkraftanlegget da det ikke foreligger en nærmere beskrivelse av
anlegget, i høringsdokumentene.
Denne mangelen må anses å sette spørsmålstegn ved gyldigheten til
denne høringsrunden for Stokkfjellet 2 med frist 17.10.2025, da vesentlig
dokumentasjon av solkraftanlegget som særskilt del av anlegget, ikke
redegjøres for. Et solkraftanlegg med installert effekt på 3 MWp er å
anse som et større industrielt tiltak og er en del av denne plansaken.
a. Styret i NST ber om et snarlig og begrunnet svar fra Aneo på
hvorfor høringensdokumentene ikke beskriver det tenkte
solkraftanlegget nærmere enn sitatet over.
b. Vi forventer å få tilgang til en beskrivelse av det tenkte solkraft
anlegget hva omfatter blant annet: konstruksjon/installasjon, effekt,
bruk av areal/plassering, samt konsekvensutredninger om særskilt
påvirkning av naturen i planområdet og andre for
anlegget/tiltaket/områdeplanen relevante og tilgjengelige
opplysninger.
c. I tillegg ber vi om at alle berørte parter samt parter som har sendt
inn høringer får tilgang til etterlyste informasjon om
solkraftanlegget.
d. Samt og det settes en ny høringsfrist for hele tiltaket, før den videre
saksbehandlingsprosessen mot områdeplan og konsesjon, kan
fortsette.
2. Generelle kommentarer til framlagt dokumentasjon.
Lokallaget av Naturvernforbundet i Selbu og Tydal (NST) er
prinsipielt imot å løse dagens påståtte energiutfordringer med å bygge
ned mer natur gjennom å utvide Stokkfjellet med flere turbiner.
Følgelig anser vi at utvidelse med 9 turbiner ikke bør gjennomføres, med
hensyn til det naturtap tiltaket vil medføre..
– Det er diskutabelt om det er eller vil bli en kraftkrise både på kort
og lang sikt. Det har særlig det siste året, vært betydelige
variasjoner i prognoser og framskrivninger av behov for strøm fra
ulike tunge og kjente aktører samt politikere både i landet og i vår
region spesielt.
– Vi anser at framtidige strømbehov kan løses gjennom andre tiltak
og kilder enn gjennom mer nedbygging av natur, samt strengere
politiske føringer på hvilke behov og bransjer som skal tilgodeses
med strøm som energikilde. Både tiltakene og kildene er allment
kjente.
– Vindkraft spesielt har lav produksjonseffektivitet grunnet stor
variasjon i tilgang på produktiv vind og har en relativ kortere
brukstid enn f.eks vannkraft.
– Vindturbiner forbruker store arealer og fragmenterer biotopen
innenfor planområdet og i tilknyttede områder.
– Vindturbiner medfører varig naturtap gjennom lokale inngrep i form
av sprengt fjell, veier, påvirkning på myr, påvirkning/fortrengning av
lokalfauna, insekts-, fugl- og dyreliv.
– Vindkraftanlegg gir økt forurensningsfare spesielt i anleggstiden,
men også varig, gjennom lyd, visuelt og gjennom avfall,
ulykker/skader på anlegg under drift.- Vindkraft setter økt press på balansen i kraftmarkedet og belaster
vannverkene til økt grad av effektkjøring.
– Industrielle vindkraftanlegg av omtalt type setter spesielle krav til
kommunalredningstjeneste hva angår materiell og kompetanse for
eksempelvis ved brann i turbiner i stor høyde og andre ulykker.
3. Ad Konsekvensutredning naturmangfold
Her vil vi konkretiserer noen momenter som underbygger vår
argumentasjon.
– Tabell 14-1 i vedlegg 1 sidene 51-55, om forekomsten av ulike
naturtyper, viser og understreker på en oversiktlig måte mange
lokaliteter av stor verdi som kommer til å bli berørt av tiltaket.
Enten direkte gjennom nedbygging eller av følgevirkninger av
utbygging og drift, eksempelvis: støv, endrede vannveier,
forurensning under anleggsperioden, trykkskader samt
nedfallsområder for mikroplast og lignende partikler fra turbinene.
Tabellen beskriver forekomsten av 98 naturtype lokaliteter rangert
til «stor verdi» av i alt 117 spesifikke lokaliteter i planområdet.
Miljødirektoratets veileder M-1941 beskriver: «Stor verdi er benyttet
for naturmangfold som har nasjonal eller vesentlig regional
interesse».
– Figur 7-3, side 16, illustrerer visuelt det betydelige arealomfanget
av de samme naturtypene vurdert til stor verdi som i tabell 14-1.
– Tabell 7-2, side 20, gir en totaloversikt over 5 rødlistede arter fugler
hvorav en er av benevnt nasjonal forvaltningsinteresse med stor
verdi i planområdet. Og visuelt bekreftes
– Figur 7-d side 18, illustrerer ca 50 lokaliteter av rødlistede planter i
planområdet- Vi anser at tiltaket Stokkfjellet 2 vil kunne gi økt fare for negativ
påvirkning på naturreservatene i Råndalsmyrene og Råndalen, da
disse områdene både er vannvei for deler av tiltaksområdet og
ligger nært og lavere i terrenget. Dette gjelder også området
Rånøyene
– Vi anser at nærhet til hytter/tomter ved Julsettjenna rett øst for
planområdet vil få ytterligere ulemper i form av økt støy, økt risiko
for forurensning av eksempelvis mikroplast samt vesentlig
forringelse av eiendomsverdien.
Momentene nevnt i konsekvensutredningen underbygger etter vårt syn
vår generelle negative innstilling til tiltaket som sådan.
4. Særskilt om manglende opprydning etc som følge av tidligere
utbyggingen på Stokkfjellet 1.
Under en uformell befaring/tur i september 2024 gjorde undertegnede
flere funn på Stokkfjellet som viser ulike konsekvenser av eksisterende
anlegg.
Befaringen skjedde i område mellom A01 og A03 og på vei opp gjennom
skogen fra NV for A03, hvor det ble observert sprengsten i myra av
størrelsesorden 5-15 dm3.
Øvrige funn var: flere oljeflekker(?), plastdeler, sprengningstråd, større
maskinverktøydel delvis nedgravd, frittstående bolt (20cm) i fjell, brede
veikanter ( 3-8 m bredde over lenger avstander) hvor
overflatevegetasjonen var fjernet og ikke tilbakført/restaurert.
Beskrivelsen her er kun eksempler som dokumenteres
Med bilder i vedlegg 1 til denne høringsuttalelsen.
Disse observasjonene ble gjort tilfeldig og uten systematisk søk i et
avgrenset område mellom og rundt A01-A03.Dersom tiltaket Stokkfjellet 2 skal godkjennes som del av plan og gis
konsesjon, forutsetter NST at utbygger erkjenner ansvar og beskriver
nødvendige tiltak for å rydde opp i hele Stokkfjellet 1og sikre seg mot
liknende framtidig forsøpling.
Godkjennende myndigheter som Selbu kommune og NVE bes om å
pålegge utbygger å opprette særskilt program og rutiner for å rydde og
tilbakestille alle området innenfor plan, så langt det er teknisk mulig.
Samt at utbygger legger rutinene fram til høring, før områdeplan og
konsesjon vedtas for Stokkfjellet 2.
Dette for å hindre at liknede skader som nevnt over ikke forekommer
eller eventuelt repareres og rettes for tiltakshavers regning og ansvar
Med hilsen for styret
Selbu og Tydal lokallag av Naturvernforbundet
Jan Bøhle
leder
selbuogtydal@naturvernforbundet.no
bohlejan@live.no
99388609
Kopi: Selbu kommune, NVE, media