Nei til flere turbiner på Stokkfjellet

Selbu 13.10.20025

Til Aneo AS

Høringsuttalelse til områderegulering av

Stokkfjellet vindkraftverk, Stokkfjellet 2

Fra Selbu og Tydal lokallag av Naturvernforbundet

Innledning

Denne høringsuttalelsen er delt inn i følgende avsnitt og har 1 vedlegg.

1. Manglende dokumentasjon og beskrivelse av tenkt solkraftanlegg

på Stokkfjellet 2.

2. Generelle kommentarer til framlagt dokumentasjon.

3. Ad konsekvensutredning naturmangfold.

4. Særskilt om manglende opprydning etc som følge av tidligere

utbyggingen på Stokkfjellet 1.

5. Vedlegg 1:

Bildedokumentasjon av manglende opprydning på Stokkfjellet

1.Manglende dokumentasjon og beskrivelse av

solkraftanlegg.

I innledningen til høringen side 1 dok av 04.09.2025 nevnes:

«Innenfor området for nytt energianlegg planlegges oppført

følgende anlegg:

• Vindkraft med inntil ni nye turbiner og med samlet installert effekt

på inntil 54 MW.

• Solkraftanlegg med en samlet installert effekt på 3 MWp.»

Det er ikke mulig å avgi en høringsuttalelse om det planlagte

solkraftanlegget da det ikke foreligger en nærmere beskrivelse av

anlegget, i høringsdokumentene.

Denne mangelen må anses å sette spørsmålstegn ved gyldigheten til

denne høringsrunden for Stokkfjellet 2 med frist 17.10.2025, da vesentlig

dokumentasjon av solkraftanlegget som særskilt del av anlegget, ikke

redegjøres for. Et solkraftanlegg med installert effekt på 3 MWp er å

anse som et større industrielt tiltak og er en del av denne plansaken.

a. Styret i NST ber om et snarlig og begrunnet svar fra Aneo på

hvorfor høringensdokumentene ikke beskriver det tenkte

solkraftanlegget nærmere enn sitatet over.

b. Vi forventer å få tilgang til en beskrivelse av det tenkte solkraft

anlegget hva omfatter blant annet: konstruksjon/installasjon, effekt,

bruk av areal/plassering, samt konsekvensutredninger om særskilt

påvirkning av naturen i planområdet og andre for

anlegget/tiltaket/områdeplanen relevante og tilgjengelige

opplysninger.

c. I tillegg ber vi om at alle berørte parter samt parter som har sendt

inn høringer får tilgang til etterlyste informasjon om

solkraftanlegget.

d. Samt og det settes en ny høringsfrist for hele tiltaket, før den videre

saksbehandlingsprosessen mot områdeplan og konsesjon, kan

fortsette.

2. Generelle kommentarer til framlagt dokumentasjon.

Lokallaget av Naturvernforbundet i Selbu og Tydal (NST) er

prinsipielt imot å løse dagens påståtte energiutfordringer med å bygge

ned mer natur gjennom å utvide Stokkfjellet med flere turbiner.

Følgelig anser vi at utvidelse med 9 turbiner ikke bør gjennomføres, med

hensyn til det naturtap tiltaket vil medføre..

– Det er diskutabelt om det er eller vil bli en kraftkrise både på kort

og lang sikt. Det har særlig det siste året, vært betydelige

variasjoner i prognoser og framskrivninger av behov for strøm fra

ulike tunge og kjente aktører samt politikere både i landet og i vår

region spesielt.

– Vi anser at framtidige strømbehov kan løses gjennom andre tiltak

og kilder enn gjennom mer nedbygging av natur, samt strengere

politiske føringer på hvilke behov og bransjer som skal tilgodeses

med strøm som energikilde. Både tiltakene og kildene er allment

kjente.

– Vindkraft spesielt har lav produksjonseffektivitet grunnet stor

variasjon i tilgang på produktiv vind og har en relativ kortere

brukstid enn f.eks vannkraft.

– Vindturbiner forbruker store arealer og fragmenterer biotopen

innenfor planområdet og i tilknyttede områder.

– Vindturbiner medfører varig naturtap gjennom lokale inngrep i form

av sprengt fjell, veier, påvirkning på myr, påvirkning/fortrengning av

lokalfauna, insekts-, fugl- og dyreliv.

– Vindkraftanlegg gir økt forurensningsfare spesielt i anleggstiden,

men også varig, gjennom lyd, visuelt og gjennom avfall,

ulykker/skader på anlegg under drift.- Vindkraft setter økt press på balansen i kraftmarkedet og belaster

vannverkene til økt grad av effektkjøring.

– Industrielle vindkraftanlegg av omtalt type setter spesielle krav til

kommunalredningstjeneste hva angår materiell og kompetanse for

eksempelvis ved brann i turbiner i stor høyde og andre ulykker.

3. Ad Konsekvensutredning naturmangfold

Her vil vi konkretiserer noen momenter som underbygger vår

argumentasjon.

– Tabell 14-1 i vedlegg 1 sidene 51-55, om forekomsten av ulike

naturtyper, viser og understreker på en oversiktlig måte mange

lokaliteter av stor verdi som kommer til å bli berørt av tiltaket.

Enten direkte gjennom nedbygging eller av følgevirkninger av

utbygging og drift, eksempelvis: støv, endrede vannveier,

forurensning under anleggsperioden, trykkskader samt

nedfallsområder for mikroplast og lignende partikler fra turbinene.

Tabellen beskriver forekomsten av 98 naturtype lokaliteter rangert

til «stor verdi» av i alt 117 spesifikke lokaliteter i planområdet.

Miljødirektoratets veileder M-1941 beskriver: «Stor verdi er benyttet

for naturmangfold som har nasjonal eller vesentlig regional

interesse».

– Figur 7-3, side 16, illustrerer visuelt det betydelige arealomfanget

av de samme naturtypene vurdert til stor verdi som i tabell 14-1.

– Tabell 7-2, side 20, gir en totaloversikt over 5 rødlistede arter fugler

hvorav en er av benevnt nasjonal forvaltningsinteresse med stor

verdi i planområdet. Og visuelt bekreftes

– Figur 7-d side 18, illustrerer ca 50 lokaliteter av rødlistede planter i

planområdet- Vi anser at tiltaket Stokkfjellet 2 vil kunne gi økt fare for negativ

påvirkning på naturreservatene i Råndalsmyrene og Råndalen, da

disse områdene både er vannvei for deler av tiltaksområdet og

ligger nært og lavere i terrenget. Dette gjelder også området

Rånøyene

– Vi anser at nærhet til hytter/tomter ved Julsettjenna rett øst for

planområdet vil få ytterligere ulemper i form av økt støy, økt risiko

for forurensning av eksempelvis mikroplast samt vesentlig

forringelse av eiendomsverdien.

Momentene nevnt i konsekvensutredningen underbygger etter vårt syn

vår generelle negative innstilling til tiltaket som sådan.

4. Særskilt om manglende opprydning etc som følge av tidligere

utbyggingen på Stokkfjellet 1.

Under en uformell befaring/tur i september 2024 gjorde undertegnede

flere funn på Stokkfjellet som viser ulike konsekvenser av eksisterende

anlegg.

Befaringen skjedde i område mellom A01 og A03 og på vei opp gjennom

skogen fra NV for A03, hvor det ble observert sprengsten i myra av

størrelsesorden 5-15 dm3.

Øvrige funn var: flere oljeflekker(?), plastdeler, sprengningstråd, større

maskinverktøydel delvis nedgravd, frittstående bolt (20cm) i fjell, brede

veikanter ( 3-8 m bredde over lenger avstander) hvor

overflatevegetasjonen var fjernet og ikke tilbakført/restaurert.

Beskrivelsen her er kun eksempler som dokumenteres

Med bilder i vedlegg 1 til denne høringsuttalelsen.

Disse observasjonene ble gjort tilfeldig og uten systematisk søk i et

avgrenset område mellom og rundt A01-A03.Dersom tiltaket Stokkfjellet 2 skal godkjennes som del av plan og gis

konsesjon, forutsetter NST at utbygger erkjenner ansvar og beskriver

nødvendige tiltak for å rydde opp i hele Stokkfjellet 1og sikre seg mot

liknende framtidig forsøpling.

Godkjennende myndigheter som Selbu kommune og NVE bes om å

pålegge utbygger å opprette særskilt program og rutiner for å rydde og

tilbakestille alle området innenfor plan, så langt det er teknisk mulig.

Samt at utbygger legger rutinene fram til høring, før områdeplan og

konsesjon vedtas for Stokkfjellet 2.

Dette for å hindre at liknede skader som nevnt over ikke forekommer

eller eventuelt repareres og rettes for tiltakshavers regning og ansvar

Med hilsen for styret

Selbu og Tydal lokallag av Naturvernforbundet

Jan Bøhle

leder

selbuogtydal@naturvernforbundet.no

bohlejan@live.no

99388609

Kopi: Selbu kommune, NVE, media