Barnas Store Fjæredag 2022

Trondhjems Turistforening, NTNU, Naturvernforbundet og mange andre organisasjoner arrangerer barneaktiviteter i Rotvollfjæra.

Plast

Bli med oss på skattejakt etter kule krabater & spennende småkryp i Rotvollfjæra! Akvarier blir fylt opp med grønne kråkeboller, snåle pyntekrabber, flotte tårnsnegler, elegante posthornmark, buktende slangestjerner, alger i flere farger og masse annet spennende som vi finner i løpet av dagen.

Flinke biologi-studenter fra NTNU, Passion for Ocean og NTNU Vitenskapsmuseet har med mikroskop, setter opp en mini-lab på stranda og vil hjelpe oss med å artsbestemme det vi finner – og fortelle masse fakta om dyr, tang og tare. Dykkerne i dykkergruppa i NTNUI dukker også opp!

Her blir det mange ulike aktiviteter og spennende saker vi kan lære mye om.
Vi har med oss flere organisasjoner og aktører, som Grønn Barneby, Passion for ocean, Credo Geitmyra- matkultursenter for barn, Miljøagentene, Birdlife Trondheim, Naturvernforbundet, Artsdatabanken og andre, som bidrar med sine spesialfelt. Bandet Mandarinsaft spiller opp og Barnas Turlags egen maskot Turbo kommer og sprer glede. Turistforeningens veteraner stiller som fiskekake-stekere. Følg med etter hvert som flere innslag dukker opp.

Fjæredagen er kostnadsfri og vi byr attpåtil på gode, gratis smaksprøver fra havet. Programmet (som blir oppdatert etter hvert) finner du her:

Finn frem gummistøvler, ta med bøtte, spade, bestemor og en storebror som trenger en luftetur – og bli med oss på en lærerik dag ved fjorden!

Barnas Turlag oppfordrer til å bruk av føtter, sykkel eller kollektivtransport for å komme til Rotvoll. Buss 20 og lokaltoget går rett forbi! Fjærefolk kan parkere biler på merka parkeringsplasser på både ved den gamle lærerhøyskolen på Rotvoll og ved Statoil Forskningssenter, Leangenbukta (ved Statoil kan vi IKKE bruke parkeringskjelleren).