Vil bevare Saltøya

Naturvernforbundet sammen med flere natur- og friluftsorganisasjoner krever at Saltøya bevares mot inngrep.

Flere friluftsorganisasjoner vil sammen med naboer i Langstein at Saltøya bevares mot inngrep. Forum for natur og friluftsliv (FNF) sine tilsluttede organisasjoner sier tapet blir meget stort om Saltøya ødelegges, skriver Stjørdals-Nytt.

– Vi opplever at det er et bredt engasjement for å bevare øya intakt. Det skal ikke være nødvendig å måtte dokumentere verken antall arter eller hekkehabitater. Det må være nok å beslutte at Saltøya og den flotte skjærgården i fjorden må få ligge intakt og være i fred for store industriinngrep, sier Nina Pettersen i Nord Trøndelag Turistforening til avisen.

Ellen Andersson er leder i Naturvernforbundet i Meråker og Stjørdal, og støtter kravet om en bevaring av øya.

– Det hadde vært fint å få kartlagt naturverdiene der ute mer nøyaktig. Det bør kunne gjøres uavhengig av inngrep eller ikke. Denne saken skal vi følge nøye. Det er betryggende at naboer til området også engasjerer seg i saken, sier Ellen Andersson til Stjørdals-Nytt.

Les hele saken hos Stjørdals-Nytt (30.04.20).