Utfordringer ved settefiskanlegg

Ikke ønskelig med økt produksjon basert på store lokale utslipp

Utvidelser og drift av settefiskanlegg er utfordrende, spesielt pga. påvirkning på vannmiljøet rundt anleggene. Driftsvann må tas fra nærliggende vassdrag og spillvann deponeres i nærliggende fjord.

Ber kommunen om å avslå planen

I forbindelse med søknad om utvidelse av anlegg i Oldbukta ber Naturvernforbundet og Norges Jeger- og Fiskerforbund i Sør-Trøndelag om at Ørland kommune avstår fra å vedta planen som er tuftet på økt vannuttak fra Oldenvassdraget.

Miljøtilstand under forringelse

Tiltaket har negativ påvirkning på et sårbart vassdrag som står i fare for å ikke nå miljømålet sitt med negative konsekvenser for laks, sjøørret og elvemusling. Videre er økt produksjon tuftet på gammel, billig og forurensende teknologi.

Miljøtilstanden til naturtypene og artene som berøres er under forringelse i regionen.

Kommunen bør derfor signalisere ovenfor tiltakshaver at en økning i produksjon tuftet på store økte lokale utslipp ikke er ønskelig

Høringsuttalelse

Du kan lese høringsinnspillet skrevet av Forum for natur og friluftsliv Trøndelag her: