Debattinnlegg som har vært publisert i lokalavisene

Dette innlegget har også vært publisert i lokalavisene StjørdalsNytt og Bladet.

TrondheimsfjordstrandAnne Marit Ligaard
Trondheimsfjordstrand

Alle tiltak som begrenser naturtapet må gjennomføres

Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker, Anne Marit Ligaard, leder

I 2020 ga det politiske flertallet i Stjørdal med Høyre, Sp og FrP i spissen en ulovlig dispensasjon sånn at Nye Veier kunne starte utfylling av store steinmasser i elveosen på Hellstranda. Fordi Nye Veier ikke gjorde den naturkartleggingen som lovverket pålegger dem, ble de stoppet av Statsforvalteren og Miljødirektoratet i 2021. Derfor har utbyggingen av ny E6 ved Hellstranda siden stått på stedet hvil.

Mangelen på naturhensyn i prosjektet har allerede medført både skadelige naturinngrep, større økonomiske kostnader og strukket utbyggingen over mange flere år enn nødvendig. Hellstranda har vært anleggsområde i årevis og atkomsten til Billedholmen er fortsatt stengt.

Anne Marit Ligaard.Foto: Frederick Kihle

Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker har hele tiden vært sterkt kritisk til ny E6 Ranheim-Værnes med fire felts motorvei i 110 km/t, fordi dette er uforenlig med målsetninger for klima og naturmangfold. Vi har forpliktet oss til å redusere klimagassutslipp, og byvekstavtalen fastslår at vi ikke skal øke biltrafikkens andel av persontransporten. Svært alvorlig er konsekvensene for utløpet til Stjørdalselva, som i nasjonal målestokk er viktig for sårbar laks og sjøørret.

Nye Veier har nå kommet med forslag til endret plan for strekningen fra Helltunnelen og forbi Hellstranda, nettopp fordi vedtatt reguleringsplan ikke kan gjennomføres på grunn av naturkonsekvensene.

https://adsdkprod.azureedge.net/assets/sf/v1.0.0-1/safeframe-v2.html

Den foreslåtte planendringen er en forbedring ved at hastigheten reduseres til 90 km/t på strekningen. Det er også en forbedring at utfylling i sjø reduseres med ca. 70 % i forhold til gjeldende reguleringsplan, men E6-utbyggingen vil fortsatt medføre ødeleggelser av store områder i elveosen. Det er nå snakk om en utfylling med ca. 16 000 m2 i sjø, herav ca. 9 500 m2 av det for sjøørreten særlig viktige bløtbunnområdet.

Naturvernforbundet mener det må gjøres flere tiltak for å trekke kjørebanene sammen, og dermed redusere utfyllingen i sjø. Vi vil påpeke at en slik løsning kunne vært oppnådd til langt mindre kostnad hvis Nye Veier ikke hadde igangsatt utbyggingen før kartleggingen av naturmiljøet var utført og alle forhold omkring utfylling i sjø var avklart.

Det er nå gjort et omfattende arbeid med å vurdere ulike alternativer. Vurderingen av kompenserende tiltak er en særdeles kompleks materie, der det hefter usikkerhet ved virkningene av de ulike tiltakene. Ved å iverksette flere ulike tiltak øker sannsynligheten for at man oppnår målet om å opprettholde levevilkårene for sjøørret i vassdraget.

Flytting av molo er kostnadsberegnet til mellom 200 og 300 millioner kroner. Naturvernforbundet vil understreke at det styrende for kompenserende tiltak er å oppnå miljømålene og at Nye Veier som tiltakshaver har ansvar for å dekke kostnadene ved kompenserende tiltak.

Rask etablering av ny vegetasjon, overvåkingsprogram for fugler og tidsbegrensning for anleggsarbeidet av hensyn til sårbare perioder for sjøørreten er aktuelle avbøtende tiltak. Nå ligger det et stort ansvar hos Nye Veier i å begrense skadene på elveosen mest mulig. Det betyr at alle tiltak som begrenser naturtapet må gjennomføres fullt og helt!

Vi vil også framheve betydningen av å etablere en god vegetasjon langs turveien som skal etableres. Den framstår tynn i planforslagets skisser. Rikelig med lokalt tilpasset vegetasjon er viktig for naturopplevelsen ved Hellstranda.

Link til Bladet: https://www.bladet.no/debatt/i/jQo2oA/alle-tiltak-som-begrenser-naturtapet-maa-gjennomfoeres

Link til StjørdalsNytt: https://www.s-n.no/meninger/i/3Mr0vP/svaert-alvorlig-alle-tiltak-som-begrenser-naturtapet-ved-hellstranda-maa-gjennomfoeres