Den store klesbyttedagen 2023 ble en suksess

Vi takker alle som deltok for at vi fikk en hyggelig dag i vakre omgivelser med god stemning. Motto: ta vare på det du har og bytt i stedet for å kjøpe nytt!

Husflidslagets fikselaugAnne Marit Ligaard

Produksjonen av klær og sko står for 8 prosent av verdens utslipp av drivhusgasser, ifølge en FN-rapport. Å ta bedre vare på det vi har, reparere det eller bytte i stedet for å alltid kjøpe nytt er derfor et viktig bidrag til å bekjempe klimakrisa. I tillegg brukes selvfølgelig store naturressurser og ofte billig arbeidskraft i andre deler av verden for å produsere stadig mer sko og klær.

Vi er kjempeglad for alle de 134 personene som var innom for å bytte klær. Totalt ble det levert inn 715 klesplagg og en del sko. Klærne som ‘ble igjen’ ble levert til NLM Gjenbruk. Dagen ble gjennomført lørdag 22. april 2023 i Stjørdal museum sine lokaler ved Værnes kirke.

Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker er glade for samarbeidet med museet, og vi tør påstå at har det fineste stedet i hele Norge for gjennomføringen av denne dagen, nemlig den gamle presteboligen ved Værnes kirke. Klærne ble hengt opp på klesstativ i de fine stuene som ellers er innredet med gamle tapeter, antikke møbler og bilder fra Stjørdals historie på veggene.

I fjor ville vi at det skulle være en viss kvalitet på de klærne og skoene som ble byttet, og dette var vi ekstra nøye med i år. Det ble tydelig sagt at alle plaggene som kom inn skulle være hele og rene og noe du kunne gitt til din beste venn. Det førte til at folk ble fornøyde og uttrykte begeistring for konseptet og fant klær de ville ta med seg hjem.

Husflidslaget bidro med fikselaug der folk fikk hjelp til å reparere klær. Dette var populært og mange klær, spesielt ullklær ble stoppet med for eksempel små blomster som gjorde dem enda finere enn før.

Museets venner hadde gjort en formidabel innsats i forveien og ordnet med cafe på selve dagen. Den var stort sett full av folk som pratet, drakk kaffe, spiste kaker og vafler og koste seg.

Bilder fra Klesbyttedagen:

Anne Marit Ligaard
FIne klær, folk og omgivelser. Foto: Anne Marit Ligaard
Dameklær på klesbyttedagenAnne Marit Ligaard
Fornøyd med utvalget. Foto: Anne Marit Ligaard
Hyggelig med cafe på klesbyttedagenAnne Marit Ligaard
Kjell Arnfinn synes det er godt med kaker og kaffe som Museets venner har stelt i stand. Foto: Anne Marit Ligaard

(Bildet øvest på sida er fra fikselauget med Stjørdal Husflidslag. Foto: Anne Marit Ligaard).

Reportasje fra StjørdalsNytt: