– Et godt alternativ til shopping

Naturvernforbundet var med og arrangerte Klesbyttedagen på museet lørdag 26. mars, og sto også for et fuglekasseverksted støttet av Oppdrag Fuglekasse.

Arrangementet ble vellykket. Rundt 200 personer i alderen 4 til over 80 år var innom arrangementet. Det ble byttet omtrent 400 klesplagg og snekret 78 fuglekasser for meis og stær, som folk fikk ta med seg hjem. Mange kom innom bare for å se og nyte dagen med kaffe og kake, og flere var innom husflidlagets fikselaug der de fikk tips og lærte teknikker for reparasjon av ull og dongeri. De flotte stuene på Stjørdal museum var en vakker ramme rundt et sosialt og bærekraftig arrangement, som vi håper å gjenta mange år framover.

– Vi vil gjøre det lettere å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Klesbyttedagen er noe alle kan være med på, som gjør det mulig å fornye garderoben uten at det produseres mer klær, sier Anne Marit Ligaard, leder i Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker til Stjørdals-Nytt (s-n.no 21.03.22).

Bladet.no skriver 20.03.22: – På museet neste lørdag kan du bytte de gamle klesskattene du ikke bruker lenger og få nye favoritter i retur, samtidig som du sparer miljøet, sier Unni Raaen Nysæther, Anne Marit Ligaard og Astrid Johanne Mæhre. Vil du også gjøre stas på småfuglene denne dagen, har Naturvernforbundet «Oppdrag Fuglekasse» hvor du kan snekkere en gratis fuglekasse.