06.okt 2023

Hva: Kurs
Når: 06.okt, kl. 15:30 – 08.okt, kl. 17:30
Hvor: Lierne Gjestegård

Vil du lære mer om vår vakre gammelskog og hvordan beskytte den?

Bli med å utforske gammelskogen i Norge og lær hvordan du kan registrere artene du finner i felt, med spesielt fokus på hvilke arter indikerer gammelskog. Kurset er for nybegynnere og gir en introduksjon til gammelskog, indikatorarter, og kartlegging av arter i felt.

Kunnskapen om hvilke arter som eksisterer i et område er helt essensielt for å kunne sette inn tiltak for å verne om naturverdiene som eksisterer. Dette gjør kartlegging av arter til et av de viktigste tiltakene for bevaring av naturmangfoldet.

Derfor holder vi et gammelskogskurs åpen for alle, uansett forkunnskaper. Her vil du lære å kjenne igjen gammelskog når du går på tur, samt hvilke arter som gir indikasjoner på gammelskog. Her blir det noe å lære for alle, uansett om du er nybegynner eller erfaren artskartlegger. Velkommen!

Praktisk informasjon:
Dato: 6. oktober til 8. oktober 2023
Oppmøte alternativ 1:
Vi drar samlet fra Steinkjer til Lierne Gjestegård med buss. Oppmøte for bussen er 15:30 på Steinkjer stasjon (Hvis mange ikke rekker 15:30 så si ifra, da flytter vi oppmøte til 16:30).
Vi slutter av kurset 17:00 på togstasjonen på Steinkjer på søndag.
Oppmøte alternativ 2:
Hvis ønskelig, kan du møte opp direkte på Lierne Gjestegård 17:30 fredag 6. oktober. Gjerne si ifra hvis du kommer med bil og har mulighet til å la noen andre også sitte på.

Deltagere:
16 plasser (vi fyller opp fortløpende – førstemann til mølla!)

Pris:
For medlemmer i Norsk Botanisk Forening eller Naturvernforbundet: 250 kr for studentmedlemmer og 500 kr for vanlige medlemmer. Kurset koster 2500 kr for ikke-medlemmer. Transport til Steinkjer går for egen regning 🙂

Mat og opphold er inkludert, og vi starter kurset med innsjekk og middag 18:00 på Lierne gjestegård.

Påmelding finner du her. (lengst ned på siden)
Skriv gjerne i kommentarboksen om du vil ta bussen med oss fra Steinkjer på fredag, eller om du møter opp direkte på Lierne Gjestegård!

Kursleder:
Rebekka Ween (Norsk Botanisk Forening) og Marina Gørtz (Naturvernforbundet)
Faglig ansvarlige:
Håkon Holien og Ole Jacob Sørensen

Mer detaljert program kommer når det nærmer seg.

Vi gleder oss til Gammelskogskurs!